Review: ContactMonkey
ContactMonkey met Salesforce-integratie geeft je alle informatie die je als ondernemer nodig hebt. Je ziet gegevens over je contacten, zoals hun functie binnen een bedrijf, voor welk bedrijf ze werken en wat hun telefoonnummer is. Dit kun je ook meteen bewerken mocht dat nodig zijn. Daarnaast zie je in één oogopslag welke activiteiten er nog open staan, welke er in het verleden plaatsvonden en kun je gemakkelijk informatie over een telefoontje, taak of evenement toevoegen. Maar de voornaamste functie van ContactMonkey is het volgen van jouw verzonden e-mails en daar valt allerlei informatie uit te halen. Zo kun je van tevoren zien wat voor client jouw contacten gebruiken om je mail te openen en vanaf waar ze dit doen. Maar je ziet ook je laatst verzonden e-mails, wanneer deze geopend werden en hoe vaak, op welk device dit was en op welke links er werd geklikt. Nuttige informatie voor iedere ondernemer.
Installatie en gebruik
ContactMonkey laat zich gemakkelijk installeren. Je kiest op hun website eenvoudig welke client je gebruikt – ze ondersteunen momenteel Outlook 2007, 2010, 2013 en Gmail – en volgt de wizard om de software te installeren. Vervolgens verschijnt ContactMonkey als sidebar in je e-mail client. ContactMonkey raadt aan om ook Salesforce te gebruiken en te integreren, wat vrij gemakkelijk gaat. Bovenaan de sidebar staat de vraag of je Salesforce wilt gebruiken. Door erop te klikken kun je je aanmelden en Salesforce wordt automatisch geïntegreerd. Hierdoor heb je niet alleen alle informatie over de e-mails die jij verstuurt, maar ook allerlei opportunities die je ter plekke kunt aanmaken en wijzigen. Prettig is dat je zo je agenda kunt vullen, zonder naar een ander scherm of ander programma te gaan.
Alles gebeurt vanuit één scherm en dat werkt fijn. Bovendien kun je ContactMonkey aanpassen naar wens. Zo kun je zelf bepalen wanneer een e-mail een 'Hot message' is en deze in je sidebar te zien is. Dit kan bijvoorbeeld wanneer hij meer dan vijf keer geopend is, of in meer dan drie steden of op meer dan drie devices geopend is. Daarnaast kun je voorkomen dat specifieke e-mailadressen in je sidebar komen door ze eruit te filteren. Tot slot is het mogelijk om notificaties in te stellen als een e-mail geopend wordt. Een nadeel is dat het soms erg lang duurt voor een onderdeel van de software is geladen, dit had wel iets sneller mogen gaan. Dit is echter niet onoverkomelijk, het laden gaat niet zo traag dat het een groot obstakel is.
Team
Je bent waarschijnlijk niet de enige in het bedrijf die e-mails verstuurt en daar gaat ContactMonkey dan ook niet vanuit. Het is mogelijk om met een team in ContactMonkey te werken en samen je e-mails te volgen. Dit gebeurt in een apart venster waar je per dag de statistieken van het team kunt zien. Je ziet in één oogopslag hoeveel mails er geopend zijn, hoeveel procent daarvan meerdere keren geopend is, hoeveel keer er op een link geklikt werd, hoeveel e-mails er gemiddeld geopend worden en hoelang het gemiddeld duurt voor een e-mail geopend wordt. Dit kun je bovendien niet alleen van je gehele team zien, maar ook van ieder lid afzonderlijk.