Gegevensbeveiliging groeiende prioriteit bij garagekeuze Nederlandse automobilisten
Nederlandse automobilisten vinden databeveiliging steeds belangrijker bij hun keuze voor een garage. 63% van de ondervraagde Nederlandse automobilisten geeft prioriteit aan goede beveiliging van hun voertuig- en persoonlijke gegevens bij deze keuze. Het onderzoek onderstreept dat automobilisten beseffen dat moderne voertuigen een schat aan persoonlijke gegevens opslaan, zoals locatie, snelheid, infotainmentgeschiedenis en rijgedrag. Nederlandse bestuurders zijn zich daar steeds bewuster van.
- 52% van de bestuurders bezorgd over datamisbruik
- 63% geeft prioriteit aan goede beveiliging van hun voertuig- en persoonlijke gegevens
52% van de Nederlandse bestuurders maakt zich zorgen over mogelijk misbruik van deze autogegevens. Voor respondenten met een auto in de prijsklasse van € 65.000 of hoger ligt dit zelfs op 73%. Het toenemend aantal gevallen van oplichting en fraude door misbruik van persoonlijke gegevens, en steeds geavanceerdere aanvalstechnieken van cybercriminelen, versterkt dit bewustzijn. 57% van de Nederlandse automobilisten vindt dat monteurs geen toegang zouden moeten hebben tot hun gegevens. Dit benadrukt een aanzienlijke zorg onder automobilisten over de privacy en veiligheid van hun persoonlijke gegevens.
Strengere regels
76% van de respondenten kiest nu nog een monteur of garage op basis van vertrouwen. 59% stelt, dat nu ze weten dat garages hun autogegevens kunnen inzien, ze hier rekening mee houden bij toekomstige keuzes. Databeveiliging en andere beschermende maatregelen zullen naar verwachting steeds vaker een rol spelen bij de keuze voor een garage die het onderhoud en reparaties uitvoert. 78% van de Nederlandse automobilisten vindt dat er strengere regels moeten komen voor toegang tot hun gegevens. Zij willen erop kunnen vertrouwen dat garages zich aan duidelijke regels houden om de veiligheid van hun gegevens te beschermen. 54% is van mening dat garagebedrijven hier nog niet transparant genoeg over zijn.
Marcel Wendt, Chief Technology Officer en oprichter van Digidentity, zegt over deze ontwikkeling: “Moderne voertuigen zijn mobiele datahubs die alles opslaan, van locatie en rijgedrag tot persoonlijke voorkeuren. Digidentity werkt samen met SERMI om de veiligheid en betrouwbaarheid van voertuigonderhoud te verbeteren waardoor Nederlandse garages beveiligde toegang krijgen tot anti-diefstalgerelateerde reparatie- en onderhoudsinformatie van auto’s. Alleen monteurs met een SERMI-certificaat hebben daardoor toegang tot deze informatie van autofabrikanten. Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlandse automobilisten zich echt zorgen maken over het beheer van hun gegevens. Ze verwachten dat garages transparanter zijn over hun maatregelen voor gegevensbeveiliging. Door naast de gebruikelijke keuzefactoren als prijs en servicekwaliteit actief gegevensbescherming prioriteit te geven en daarover te communiceren, kan de autobranche het vertrouwen van klanten vergroten.”