Ontdek de belangrijkste trends en innovaties in e-commerce software
In de e-commerce wereld volgen veranderingen elkaar in rap tempo op. De komst van kunstmatige intelligentie heeft daar een schepje bovenop gedaan en weet de manier van online zakendoen ingrijpend te veranderen. Als e-tailer kan je dan ook niet meer om deze nieuwe technologieën heen. In dit artikel praten we je bij over de recente trends in e-commerce software waarmee je je online verkoop kunt optimaliseren en je concurrentiepositie versterkt.
Recente technologische trends
Als je actief bent als e-tailer, heb je naast een webshopplatform ook een gestroomlijnde achterliggende infrastructuur nodig. Inzicht in wat de concurrent doet is cruciaal. Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën kun je bedrijfsprocessen efficiënter inrichten en kosten besparen. Nieuwe tools en functionaliteiten kunnen je webshop verbeteren, nieuwe kansen benutten en je concurrentiepositie versterken. Dit betekent een hogere tevredenheid van je klant, meer terugkerende klanten en een grotere loyaliteit. Er is een groot aanbod softwareoplossingen waar je gebruik van kunt maken om te profiteren van de voordelen van kunstmatige intelligentie.
4x AI om je klanten nóg beter te helpen en je online verkopen te optimaliseren
Personaliseer de klantervaring
Eén van de grootste voordelen van kunstmatige intelligentie is dat je contact met klanten eenvoudig kunt personaliseren. Ongeveer 70% van de consumenten verlangt service van een merk te ontvangen via meerdere kanalen. Hieronder vallen zowel sociale media kanalen als bijvoorbeeld live chat. In Nederland maken veel serieuze partijen in de markt hier dan ook gebruik van. Met behulp van snelle vragen wordt de vraag van je consument uitgehoord door een AI-gestuurde chatbot. Wordt het te ingewikkeld? Dan wordt de casus opgepakt door een van de klantenservice medewerkers. De eenvoudigere vragen kunnen worden beantwoord met behulp van AI. Zo bied je klanten een laagdrempelige manier om hun vragen te stellen, krijgen ze sneller antwoord en blijft de kwaliteit van je service hoog omdat op het juiste moment de mens wordt ingeschakeld.
200 tot 500 aanbevelingen per seconde bij Bol.com
Bol.com gebruikt deze technologie volop. Dankzij machine learning en data analyses worden winkelende klanten van Bol.com persoonlijker en beter geholpen. Het zelflerende systeem achter dit platform doet per seconde zo’n 200 tot 500 aanbevelingen. Ook customer support, marketingcampagnes en chatbots worden bediend met behulp van AI. Zo worden titels en vormgeving getest op populariteit en wordt het belang van snelheid beoordeeld op conversie. Kortom, de kleinste details kunnen onverwachts leiden tot de grootste resultaten op het gebied van verkopen.
Voice search integreren in webshop
Een andere trend die we steeds vaker terug zien komen is voice search. Deze technologie maakt het voor je klant ook mogelijk om op een andere manier op zoek te gaan naar producten, namelijk via spraakopdrachten. Zo zijn mensen steeds meer gewend om gebruik te maken van onder andere Siri, Google Assistant en Alexa om snel te vinden wat ze zoeken. Het grote voordeel is dat de fysieke interactie met een device overbodig is geworden met deze trend. Ook kunnen zoekresultaten steeds beter worden door de steeds verder gepersonaliseerde weergaven.
Heb je een webshop? Dan kan je niet meer om automatisering heen. Lees meer in deze blog over webshop integraties.
Geavanceerd voorraadbeheer met kunstmatige intelligentie
Generatieve AI is in staat om een uitgebreide gegevensanalyse uit te voeren. Hiermee kan vooraf worden voorspeld op welk moment de voorraad moet worden bijgekocht. Zo kun je je inkoopstrategie optimaliseren. Het gevolg is tweeledig: enerzijds grijpt de klant minder vaak mis en zo realiseer je een hogere klanttevredenheid en anderzijds gaan de voorraad- en opslag kosten naar beneden waar mogelijk.
En dat is positief voor je onderneming en je klant. Je voorkomt op deze manier namelijk overschot of juist tekorten. Voor de klant betekent dit dat er minder vaak wordt misgegrepen waardoor de klanttevredenheid omhoog gaat.
Meer weten over deze datagedreven beslissingen middels e-commerce software? Lees meer over de Logic4 e-tail software, die met Business Intelligence AI-powered inzichten biedt om je bedrijfsvoering naar een hoger niveau te tillen.
Complexe fraudedetectie verbeteren
Jaarlijks worden er veel bedrijven slachtoffer van fraude. Een gemiddelde organisatie kan tot wel 5% van de omzet per jaar kwijtraken door deze technieken. Je kunt je fraudedetectie met behulp van AI verbeteren: deze technologie is immers in staat om frauduleus gedrag te herkennen, leren doorgronden en zo fraudeurs voor te zijn. Hoewel klanten hier niet direct iets van de inzet van deze slimme technologie zullen merken, is het voor de stabiliteit van je webshop wel enorm nuttig.
Struikelblokken bij het integreren van AI
Als klanten binding en vertrouwen hebben met je webshop is de kans kleiner dat zij overstappen naar je concurrent. Klantvertrouwen is dan ook essentieel voor een gezonde onderneming. Slechts 13% van de consumenten vertrouwt er volledig op dat AI ethisch wordt ingezet. Misschien is dit ook wel de reden dat jij huiverig bent om AI in te zetten in je bedrijfsprocessen. Toch geeft 83% van de Europese consumenten aan gebruik te willen maken van AI-aanbevelingen bij online winkelen, mits deze persoonlijk zijn. Wil je AI integreren op je webshop? Vergeet dan niet om eerlijk te zijn over de manier waarop je data verzamelt en inzet, om het klantvertrouwen niet te verliezen. En zorg dat je privacy op de juiste manier waarborgt, zodat je verantwoordelijk omgaat met de gegevens van de klant.
Wil je voorop blijven lopen op de concurrentie? Dan is het dus zaak juist met AI in zee te gaan en dit te implementeren om je online onderneming te laten groeien. Moderne softwareoplossingen reiken steeds meer mogelijkheden aan om in te stappen. Benieuwd?