WhatsApp krijgt reclames
Reclames op WhatsApp
Tijdens een presentatie van de Facebook Marketing Summit in Rotterdam is door een Facebook-manager verteld dat ook WhatsApp reclames op de app krijgt, meldt een persoon die bij het evenement was op Twitter.
Tijdens de presentatie was een voorbeeld van WhatsApp-reclame te zien. De WhatsApp-advertenties worden niet in je chatgesprekken getoond, maar (voorlopig) enkel in de WhatsApp Status. De advertenties worden in schermvullend formaat geshowd, net zoals bij de Instagram Stories het geval is. WhatsApp Status lijkt sowieso op Instagram Stories. Gebruikers kunnen een foto, video of tekst plaatsen, die na 24 uur vanzelf verdwijnt.
LEES OOK: Verkiezingstijd: dit besteden partijen aan adverteren op Facebook en Instagram
Bekijk je volgend jaar de statusberichten van vrienden, dan krijg je soms tussendoor een advertentie te zien. Door omhoog te swipen op deze advertentie, open je de website of video van een adverteerder, of kun je direct via WhatsApp contact opnemen met het bedrijf.
De komst van reclame in Status werd eind vorig jaar al bevestigd. Het was nog niet bekend wanneer de advertenties daadwerkelijk aan de app zouden worden toegevoegd.
Overname WhatsApp door Facebook
Bij de overname van WhatsApp door Facebook in 2014 beloofde oprichter Jan Koum nog dat er geen reclame in de app zou komen. Sinds de oprichting is dat ook zo, maar daar komt in 2020 dus verandering in. Koum is inmiddels weg bij Facebook, dat geld aan WhatsApp wil gaan verdienen.