Danone gebruikt Databricks Data Intelligence Platform voor slimmere en snellere data-gedreven besluitvorming

Danone gebruikt Databricks Data Intelligence Platform voor slimmere en snellere data-gedreven besluitvorming

Redactie WINMAG Pro

Data- en AI-bedrijf Databricks, deelt vandaag dat het wereldwijde foodmerk Danone het Databricks Data Intelligence Platform in gebruik neemt als het fundament van hun data intelligence voor analytics en AI. Hiermee maakt Danone data toegankelijk voor alle medewerkers, met borging van hoogwaardige datakwaliteit en governance.

Danone bedient wereldwijd dagelijks miljoenen klanten in meer dan 120 markten, verdeeld over drie categorieën: essentiële plantaardige en zuivelproducten, water en gespecialiseerde voeding. Danone had hiervoor al een wereldwijd dataplatform, maar was op zoek naar meer mogelijkheden om voor verbeterde data-efficiëntie, geoptimaliseerde platformkosten en verdere systeemintegratie en standaardisatie.

Toekomstbestendig op het Databricks Data Intelligence Platform

Danone zal alle mogelijkheden van het Databricks Data Intelligence Platform inzetten om zijn data-infrastructuur samen met het partnernetwerk te moderniseren. Zo willen ze een nieuw, schaalbaar en toekomstbestendig fundament creëren voor data- en AI-gedreven diensten, genaamd ‘OneSource 2.0’.

Het Databricks Data Intelligence Platform democratiseert de toegang tot analytics en intelligente data-toepassingen door klantdata te koppelen aan krachtige AI-modellen die zijn afgestemd op de unieke kenmerken van het bedrijf. Het Data Intelligence Platform is gebouwd op een lakehouse-fundament met open dataformats en governance. Dit zorgt ervoor dat alle data volledig onder controle van klanten blijft.

“Wereldwijd opererende bedrijven zoals Danone zijn op zoek naar slimmere, snellere en betrouwbaardere manieren om hun data te vertalen naar strategisch concurrentievoordeel”, aldus Samuel Bonamigo, SVP en GM, EMEA bij Databricks. “We zijn erg blij dat Danone de mogelijkheden van het Databricks Data Intelligence Platform heeft omarmd om uitdagingen te overwinnen waarmee veel grote bedrijven vandaag de dag worden geconfronteerd: hoe meer waarde te halen uit data en AI, dit op te schalen binnen de organisatie én ervoor te zorgen dat governance wordt in elke stap gewaarborgd. Dit is wat organisaties zoals Danone gaat helpen om wendbaar en concurrerend te blijven in de snel bewegende AI-markt.”

Betere productiviteit, gebruikerservaring en datagovernance met data intelligence

OneSource 2.0 wordt ontwikkeld door Danone’s wereldwijde data- en analyseteam op het Databricks Data Intelligence Platform. Na de ontwikkeling voorziet OneSource 2.0 Danone-medewerkers van centrale én lokale inzichten. Naar verwachting zal de tijd die het kost om data te analyseren om tastbare zakelijke beslissingen te nemen met tot wel 30% te verkorten. Hierdoor kan het bedrijf sneller reageren op marktveranderingen.

Andere verwachte voordelen van OneSource 2.0:
 

  • Verbeterde productiviteit en kostenbesparingen: Het wordt verwacht dat er minder tijd zal worden besteed aan het debuggen en oplossen van dataproblemen, wat leidt tot lagere operationele kosten. Bovendien worden de leveringstijden van de data-ingestiepijplijnen naar verwachting verkort van ongeveer 2 weken tot 1 dag.
  • Meer innovatie en een superieure gebruikerservaring: Door gebruik te maken van Unity Catalog – de enige uniforme en open governance-oplossing voor data en AI op de markt – en AI/BI Genie – een functie binnen Databricks die met behulp van generatieve AI zakelijke teams ondersteunt om data te verkennen met natuurlijke taal – wordt er een ‘Praat met je data’-chatbot gebouwd voor gestroomlijnde datavergaring en -analyse. Dit zal naar verwachting de afhankelijkheid van IT-teams voor niet-technische gebruikers verminderen.
  • Een platform om AI-prototypes te valideren en in productie te nemen: Er worden kant-en-klare AI-mogelijkheden ontwikkeld voor snelle experimenten met data onder strikte governance.
  • Robuuste datagovernance: Met behulp van Unity Catalog kunnen straks waardevolle inzichten veilig en beveiligd binnen het bedrijf worden gedeeld. Geautomatiseerde datavalidatie en -opschoning om de datanauwkeurigheid te verbeteren zal naar verwachting tot 95% toenemen dankzij traceerbare en foutloze data.

“Tools zoals Unity Catalog zijn baanbrekend voor ons, omdat robuuste datagovernance steeds belangrijker wordt”, zegt jean Calvin Kuemkong, Global Data & Analytics Platform Operations Director bij Danone. “Dit zal ons wereldwijde data- en analyseteam de mogelijkheid bieden om probleemloos zowel gestructureerde als ongestructureerde data en documenten in ieder format te beheren, en de kwaliteit te monitoren. Toegang tot hoogwaardige data met gedegen governance zal onze wendbaarheid waarborgen en betere efficiëntie stimuleren voor ons team.”

“Bij Danone erkennen we het belang van data en AI en het potentieel om dit in te zetten voor de transformatie van diverse aspecten van onze organisatie”, aldus Dee Fitzgerald, Vice President, Data en Analytics bij Danone. “Daarom beginnen we samen met Databricks aan dit spannende nieuwe hoofdstuk om nieuwe kansen te grijpen met ons dataplatform. We zijn enthousiast om de geweldige mogelijkheden van het Databricks Data Intelligence Platform in te zetten voor toekomstige groei en innovatie.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie