Toshiba: 'Constante zoektocht naar balans' (interview)

Redactie WINMAG Pro
Wij noemen het bij ons intern Het Beest’. Zo opent Martin Jansen, Product Marketing Manager B2B bij Toshiba Information Systems Benelux, ons gesprek wanneer we hem vragen naar de Tecra W50. Dit is de nieuwste workstation van Toshiba. ‘Het beest’ is nogal een bijnaam, maar blijkt treffend gekozen als je ziet wat je er mee kunt.

Tecra Workstation

Welke doelgroep heeft Toshiba eigenlijk voor ogen met een workstation als de Tecra W50, vragen we Martin maar direct. 'Als je kijkt naar de Tecra-lijn, is die doelgroep heel groot. Eigenlijk het hele zakelijke segment. Echter, kijken we specifiek naar de W50, is de doelgroep stukken kleiner. Een niche wil ik het echter nog net niet noemen, maar wel een veel kleinere doelgroep. De groep die een workstation als deze gebruiken, zijn diegenen die op zoek zijn naar enorme data- en verwerkingskracht. Het maximale moet uit een al zeer krachtige processor gehaald worden. Denk aan wetenschappers, bijvoorbeeld. Maar ook voor grafisch krachtige applicaties is de workstation geschikt. Vandaar ook dat er een dedicated videokaart met een fiks intern geheugen ingebouwd zit. Dat al naast een behoorlijk standaard intern geheugen wat op kan lopen tot 32GB.'

Betrouwbaarheid staat voorop

Toshiba staat bekend om haar 'Reliability Guarantee', waarmee je het volledige aankoopbedrag van een product terugkrijgt als deze binnen een jaar garantiedefecten vertoont. Deze garantie, en de zelfverzekerdheid die Toshiba hiermee uitstraalt, vloeit voort uit het productieproces. 'Van ontwikkeling tot het op de markt zetten van het product, en zelf het schrijven van de BIOS, we houden alles zelf in de hand. Ontwikkeling, productie op hardware- en softwarevlak, alles doet Toshiba zelf', verklaart Martin. 'Daar houdt de productie nog niet mee op, want voordat ze de retail ingaan worden ze aan allerlei testen onderworpen (zie kader). Hierdoor kunnen we de garantie ook echt hard maken en leveren we de kwaliteit die we zeggen te leveren.'

Groei door creativiteit en innovatie

Het motto van Toshiba is groeien door eigen creativiteit en innovatie, en niet door de groei van de markt zelf. Het bedrijf wilt zelf in de hand houden hoe en vooral waarom het groeit met behulp van de eigen portfolio. Dat doet het vooral door te kijken naar gebruikerswensen. Martin: 'We houden rekening met randapparatuur, het gewicht, de performance, enzovoorts. Al deze zaken wegen we af in het ontwerp van onze producten. Zoals onze notebooks in de Z-serie, die gewone HDMI-poorten hebben zodat je niet hoeft te slepen met een dongle en toch flinterdun zijn. Het gaat om de uitgekiende balans, zodat de zakelijke gebruiker er in iedere situatie mee uit de voeten kan.

Z-serie

We hebben de krachtige workstation in de Tecra-lijn gehad, de flinterdunne Z-serie notebooks, maar ook op het vlak van tablets zit Toshiba niet stil. Martin: 'Interessant is de Portégé Z10T. Dit is een zoektocht naar de perfecte hybride tussen tablet en notebook. Binnen een organisatie heb je heel veel gebruikersgroepen: gebruikers die juist mobiel en licht willen, of die juist weer een krachtige desktopachtige omgeving zoeken. Daarom hebben we een tablet met keyboarddock ontwikkeld waarbij het letterlijk een tablet is wanneer het kan, en een notebook is wanneer het moet. Hierin zie je weer die balans terug.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie