7 tips voor een succesvolle hybride onboarding
Organisaties worstelen met onboarding, vooral vanwege de vereiste snelheid en efficiëntie in het hedendaagse bedrijfsleven. Volgens onderzoek van Brandon Hall Group voelt 71 procent de noodzaak om onboardingprocessen te verbeteren voor zowel on-site als remote medewerkers. Maar waar begin je als organisatie? Cédric Herregodts, CEO van e-learningbedrijf FLOWSPARKS, deelt zeven praktische tips om het onboardingsproces te verbeteren:
1.Persoonlijke introductie: Zorg voor een warm welkom waarbij nieuwe medewerkers een helder begrip krijgen van hun rol, verantwoordelijkheden en verwachtingen.
2.Kantoor rondleiding: Bied een digitale of persoonlijke rondleiding door het kantoor om nieuwe werknemers vertrouwd te maken met de fysieke en online werkruimtes.
3.Ondersteuningskanalen: Stel duidelijk waar medewerkers terecht kunnen met vragen over gezondheid, werkomgeving, communicatie, vakantiedagen en loonvoorwaarden.
4.Informatievoorziening: Zorg dat alle relevante informatie beschikbaar is voor nieuwe medewerkers. Dit kan via een online platform met open vragen of tijdens een persoonlijk gesprek.
5.Juridische transparantie: Maak juridische en beleidsmatige informatie toegankelijk en begrijpelijk via een online platform. Dit verlaagt de drempel voor begrip en naleving.
6.Rolinformatie: Zorg ervoor dat de informatie die nieuwe medewerkers ontvangen specifiek en relevant is voor hun functie binnen het bedrijf.
7.Sociale integratie: Faciliteer de introductie via afdelingsspecifieke kennismakingen of bedrijfsbrede sessies, afhankelijk van de omvang van het bedrijf.
Volgens Herregodts mag de essentie van onboarding niet onderschat worden: “Een goed proces helpt nieuwe medewerkers zich snel aan te passen en met vertrouwen te starten, zelfs op afstand. Daarbij moet onboarding als een continu proces worden gezien, niet een eenmalige gebeurtenis”, zegt Herregodts. “Op deze manier kunnen medewerkers informatie consistent en in eigen tempo ontvangen.”
Elke organisatie is uniek, daarom is het belangrijk om te experimenteren met onboarding en regelmatig feedback te verzamelen van nieuwe medewerkers. Deze feedback kun je weer meenemen voor de volgende starter.