Studenten Bit Academy gaan ondersteuning bieden bij programmeerlessen op middelbare scholen

Redactie WINMAG Pro

Bredero Mavo start als eerste met pilot programma

Bit Academy, de vernieuwende peer-to-peer opleiding voor ICT-onderwijs, kondigt aan dat haar studenten ondersteuning gaan bieden bij programmeerlessen op middelbare scholen. De extra ondersteuning is bedoeld voor het programma ‘De Nieuwe Leerweg’, waarbij leerlingen een praktisch vraagstuk moeten oplossen voor een bedrijf. De Bredero MAVO is begonnen met een pilot voor ‘De Nieuwe Leerweg’, die op 1 augustus 2024 landelijk bij alle middelbare scholen in Nederland zal worden ingevoerd.

Het idee van ‘De Nieuwe Leerweg’ is dat leerlingen al vroeg kennismaken met de wereld van arbeid en beroep. Echter zijn er te weinig bedrijven die aan het initiatief mee kunnen en/of willen werken en is er een groot tekort aan leraren met kennis over IT. Bovendien hebben niet alle onderwijsinstellingen de mankracht om het contact met bedrijven te onderhouden en opdrachten te werven. 

Bit Academy biedt scholen nu ondersteuning met een speciaal praktijkgericht lesprogramma, waarbij studenten van de Bit Academy hulp bieden tijdens programmeerlessen. Gezien de Bit Academy studenten al vergevorderd zijn in programmeren en peer to peer werken een belangrijk onderdeel is van hun opleiding, kunnen zij perfect worden ingezet om ondersteuning te bieden. De studenten zullen docenten met name op inhoudelijk niveau bijstaan, om anderen te helpen en van feedback te voorzien. Op deze manier kan er dieper worden ingegaan op de materie en tegelijkertijd les worden gegeven binnen de vereiste pedagogische en didactische kaders.

Het lesprogramma is ontwikkeld in samenwerking met de Bit Academy en PurmerValley, een samenwerkingsverband tussen het regionale bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente Purmerend. Het lesprogramma bestaat uit verschillende modules. Eén van de modules richt zich op de Micro:bit. Hier leren studenten binnen 9 weken een micro:bit te programmeren in hun eigen tempo. Een Micro:bit is een minicomputer die ontworpen is om leerlingen de basis van programmeren bij te brengen. De Micro:bit heeft enkele bedieningsknoppen en een 5X5 led matrix beeldscherm dat in de verschillende programmeertalen kan worden geprogrammeerd, zoals bijvoorbeeld in Blocks, Javascript, Python of Scratch. Door de onderwijsmethode van de Bit Academy ontwikkelen leerlingen algemene en praktische vaardigheden, zoals: samenwerken, plannen, organiseren, onderzoeken en presenteren. Hierdoor kunnen zij zich beter voorbereiden op bijvoorbeeld een vervolgopleiding op mbo-4 niveau.

Voor het lesprogramma wordt gebruik gemaakt van Jarvis, het geavanceerde lessysteem dat zelf is   ontwikkeld door de Bit Academy. Jarvis helpt studenten om zelfstandig opdrachten en ‘challenges’ uit te voeren. In Jarvis kijken leerlingen het werk van anderen na. Zo leren zij feedback te geven, maar ook zien zij hoe anderen bepaalde problemen aanvliegen. In Jarvis is de voortgang van de student overzichtelijk weergegeven. Uiteindelijk resulteert dit in gepersonaliseerd onderwijs waarbij geautomatiseerd feedback wordt gegeven. Als studenten er zelf niet uitkomen kunnen zij uiteraard vragen stellen aan hun docent of de studentbegeleider van de Bit Academy.

“Computational thinking wordt steeds belangrijker binnen onze maatschappij. Als school willen wij onze leerlingen hier graag op voorbereiden,“ aldus Martin Verhoeven, docent economie en projectleider doorlopende leerlijnen van de Bredero Mavo. “Leerlingen kunnen dankzij het praktische programma van de Bit Academy hun IT-vaardigheden verbeteren en hun talenten ontdekken. Bovendien kunnen wij dankzij deze samenwerking onze leerlingen beter voorbereiden op de doorstroom naar een IT-opleiding op mbo-4 niveau.”

“In de onderwijswereld is men sceptisch als het gaat om het belang van IT-skills. Het belang van aandacht voor computers ziet men wel, maar digitale geletterdheid en programmeren als een vak te verplichten is voor veel scholen nog een brug te ver. Dit komt met name omdat ze niet de juiste kennis in huis hebben en het bedrijfsleven ook vaak niet de ruimte heeft om leerlingen ervaring te laten opdoen,” aldus Dennis Berkhof, medeoprichter van de Bit Academy. “Dankzij de samenwerking met de Bredero Mavo bieden we een alternatief en stimuleren we hopelijk ook andere onderwijsinstellingen om les te geven in digitale geletterdheid en programmeren.”

Bit Academy, ICT-onderwijs, ICT, Bredero MAVO, de nieuwe leerweg, opleiding
Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie