Smart-tv’s delen nog steeds gebruikersdata met derden
Gebruikers van Smart-tv’s zijn onder meer bezorgd over of de televisies hun activiteiten monitort. De bezorgdheid werd niet verholpen toen twee recente, grootschalige analyses duidelijk maakten dat gevoelige gegevens worden verzonden naar grote bedrijven, zoals Netflix en Google. Zelfs wanneer de apparaten niet actief waren.
Smart-tv’s gebruiken je data
Twee onderzoekers van de Northeasten University en Imperial College London hebben een paar smart tv’s gevonden die gevoelige data zoals locatie en IP adressen stuurden naar Netflix en adverteerders. Ze ontdekten het bij smart tv’s zoals Samsung en LG tv’s.
Derden
Het team zegt dat derden data ontvangen zoals apparaat informatie, gebruikers locaties en zelfs of mensen interactie hebben met hun tv. Dat betekent dat ze zouden kunnen weten wanneer je thuis bent en wanneer niet.
Ontkenning
De bedrijven die hier worden genoemd ontkennen dit te doen en Netflix zegt dat de informatie die ze ontvangen van de tv’s waar ze niet op zijn aangemeld, beperkt is tot hoe de app verschijnt en presenteert.
Google stelt dat het ligt aan de apparaat-fabrikant of de app-eigenaar. Gegevens die naar Google worden verzonden, zoals gebruikerslocatie, het apparaat type en wat de gebruiker bekijkt in een specifieke app, zijn er zodat ze getarget kunnen worden met gepersonaliseerde advertenties.
Een eerder rapport van vorig jaar liet al zien dat vijf van de meest verkochte merken van smart tv's het kijkgedrag van de gebruikers volgden, zelfs wanneer ze niet aan het streamen waren.