Review: 3CX Phone System Professional
Het 3CX Phone System is een softwarematige PBX die werkt als een volledige communicatie-oplossing zonder dat je hier speciale IP-toestellen bij nodig hebt. De installatie gaat snel en vlot, omdat de software al is voorgeconfigureerd voor de meest gangbare toestellen. Dat betekent dat iedere ondernemer direct gebruik kan maken van het systeem, zonder dat hier specifiek technische kennis voor nodig is.
In deze tijd van BYOD wil iedereen graag met zijn eigen toestel bellen en gebeld kunnen worden, onafhankelijk van plaats. Dit is geen probleem, want met Androiden iOS-apps en een desktopclient voorziet 3CX ook hierin. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van één nummer, wat wel zo professioneel staat. Doordat het systeem gebruik maakt van SIP Trunking worden gesprekken over IP getransporteerd, wat de belkosten aanzienlijk drukt. Bovendien zijn gesprekken naar kantoor gratis.
Beheer
De software is providerona ankelijk en daarom gemakkelijk te integreren in elke IT-infrastructuur, wel zo prettig natuurlijk. 3CX noemt de configuratie van de PBX en de clients zelf plug en play, en daar is eigenlijk weinig van gelogen. Iedereen kan bij wijze van spreken het systeem afnemen en instellen.
Beheer van het systeem en alle clients kan op afstand, ook het pushen van firmware updates en het installeren van nieuwe software. Mochten er eventueel problemen voorkomen, dan kun je met één druk op de knop de event- en activiteitenlog bekijken.
Intuïtief
Direct na de installatie valt op hoe prettig de interface van de clients eruitziet. Deze is redelijk uniform, dus schakelen van de desktop-client naar de smartphone-client gaat gemakkelijk. Via het systeem kun je uiteraard bellen en gesprekken aannemen, maar het werkt tegelijkertijd als communicator in je organisatie. Zo kun je in één opslag zien wie er wel en niet aanwezig is in je organisatie, en of je collega's al dan niet bezet zijn.
3CX heeft het systeem redelijk open gehouden, waardoor het gemakkelijk integreert met Office 365, Google Contacts, Salesforce en Exact. Over CRM-systemen gesproken: het 3CX Phone system houdt rapportages bij over inkomende- en uitgaande gesprekken, wat uiteraard weer vastgelegd kan worden in het CRM-pakket dat je gebruikt. Dat geeft je dus direct inzicht in de activiteiten van zowel medewerkers als klanten, mits je een dergelijk CRM-pakket gebruikt natuurlijk.
Conferencing voor iedereen
Naast aanwezigheid van collega's en IP-telefonie biedt 3CX je met het Phone System ook video-conferencing. Dit gebeurt via Google's WebRTC-standaard en werkt erg prettig. Er is ook geen client voor nodig, wat betekent dat gebruikers direct kunnen deelnemen aan een vergadering zonder dat hier extra software voor nodig is.
De conferencingmogelijkheden vormen een hele mooie extra aan een al best wel geavanceerd communicatiesysteem en bieden kleinzakelijke ondernemingen mogelijkheden die voorheen enkel behouden waren aan enterprises.
3CX Phone System Professional
Cijfer: 8,9
Goed getest
Dit is er nieuw in versie 15:
Nieuwe Interface:
3CX heeft een meer UC-achtige interface, terwijl het zijn softphone functionaliteit behoud.
Meer & Aanpasbare Applicatie Integratie:
De integratie is uitgebreid door meer kant en klare applicaties te ondersteunen. 3CX ondersteunt ondermeer Office 365, Microsoft Dynamics, Exact en Salesforce.
Nieuwe gratis editie:
De gratis versie is voorzien van een licentie voor 8 gelijktijdige oproepen plus 1 jaar gratis onderhoud, gratis web-conferencing voor maximaal 5 deelnemers, alsmede een enkele SIP Trunk / Gateway.
Wil je meer weten over de diverse oplossingen die 3CX biedt? Bezoek dan de officiële website.