Pro Warehouse: Apple voor de zakelijke markt
Het is dan ook geen wonder dat Pro Warehouse continu groeit als bedrijf. Met een solide strategie en unieke diensten die geen enkele andere organisatie in Nederland levert, neemt Pro Warehouse een unieke positie in. Tijd dus voor een goed gesprek met medeoprichter en managing director bij Pro Warehouse, Mark van den Broek.
De start van een bedrijf
'Ik ben ooit begonnen bij Five 4 U, een distributeur die als een van de weinige partijen in Nederland rechtstreeks bij Apple kan inkopen zoals ook Pro Warehouse dat doet', vertelt Mark over de start van Pro Warehouse. 'Het hele Apple-wereldje leerde ik daar kennen en vond ik machtig interessant. Daar heb ik ook het kanaal leren kennen. Apple veranderde haar functional discountbeleid ongeveer 15 jaar geleden, waardoor je je als Apple Reseller moest laten autoriseren om Apple producten te kunnen verkopen. Een selectief beleid. Daar lagen dus kansen en ik ben samen met twee compagnons in november 2006 in dat gat in de markt gesprongen. Eerst richtte we ons vooral op de eindgebruiker, maar dat bracht na enkele jaren veel verborgen kosten met zich mee. Toen besloten we ons te gaan richten op de zakelijke markt, waar we door onze klanten al langzaamaan inrolden.'
2010: een jaar van omslag
Om de breedte in te gaan en groei te kunnen realiseren is kapitaal nodig, wat Pro Warehouse in 2010 probeerde binnen te halen. 'Dat is niet makkelijk in een jaar waarin de crisis nog fl ink huis hield. Gelukkig was er een investeerder die wel aandelen in Pro Warehouse wilde nemen, waardoor we kapitaal konden genereren om wel de breedte in te gaan. De markt lag open voor ons, iets wat de zakelijke markt ook zag. Waarom zouden ze nog naar een winkel gaan als ze bij ons ook online terecht kunnen, voor goede prijzen met een heel pakket aan services?'
Uniek is dat Pro Warehouse enkel Appleproducten verkoopt. 'Klanten hoeven dus niet te kiezen uit +20 merken wanneer ze bijvoorbeeld een tablet willen hebben. Wij komen direct to the point en hebben de expertise in huis om klanten precies te voorzien in wat ze nodig hebben. De 'Pro' in Pro Warehouse staat dan ook voor professionaliteit. We weten waar we het over hebben en zullen altijd zo snel mogelijk een probleem van een klant proberen op te lossen, ook al ligt het niet aan ons. We smijten niet de deur dicht, maar proberen het probleem op te lossen. En de fabel dat Apple duur is kan ook de prullenbak in. Ja, de aanschaf is duur, maar de inruilwaarde van een Mac is na drie jaar nog zo hoog dat een organisatie die investering met gemak terugverdiend. En dan hebben we het alleen nog maar over de hardware.'
Leverancier voor iedereen
Pro Warehouse heeft consultants in huis die organisaties helpen bij problemen of hen kunnen adviseren. Tevens verzorgen ze reparaties en leveren ze razendsnel service en producten gericht op specifi eke wensen van klanten. En dat gaat ver. Mark laat ons een case zien waarin Pro Warehouse de Telegraaf Media Groep (TMG) volledig heeft voorzien van een met Apple-apparatuur ingerichte infrastructuur. 'Dat was een hele puzzel, maar we hebben het succesvol afgesloten. We hebben het project van begin tot eind begeleid en het hele systeem ook voorzien van een eigen wiki zodat medewerkers snel functies kunnen opzoeken als ze nog niet bekend zijn met de producten van Apple. Hiermee laten we zien dat we iedereen, van ZZP'er tot grote organisaties, op maat oplossingen kunnen bieden.'
Dé zakelijke Apple authorised reseller van Nederland
Wil je weten wat Pro Warehouse voor jouw organisatie kan betekenen, meer weten over de diensten die zij leveren of de case van TMG of andere business cases inzien? Ga dan naar prowarehouse.nl.