SoftwareOne: zo minimaliseer je de gevaren van ChatGPT
Sinds vorig jaar zet ChatGPT de wereld op zijn kop. Steeds meer medewerkers maken gebruik van de gratis chatbot die op basis van benodigde informatie en met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) in sneltempo hun rapport, samenvatting, code of verslag schrijft. De AI-tool wint aan populariteit in de moderne werkomgeving, maar als werkgever is het belangrijk om je bewust te zijn van de mogelijke gevaren die hiermee gepaard gaan. Hoe leid je dit in goede banen?
Het potentieel en de gevaren van ChatGPT
ChatGPT is een indrukwekkende tool die bedoeld is om AI-technologie voor iedereen toegankelijk te maken en zo ook jouw werknemers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Echter, zoals bij elke technologie, zijn er ook potentiële gevaren waar werkgevers zich bewust van moeten zijn.
Onnauwkeurigheden en Bias
Hoewel ChatGPT zeer geavanceerd is, is het nog lang niet perfect. Het kan onnauwkeurige informatie verstrekken of bevooroordeelde antwoorden geven, gebaseerd op de gegevens waarop het is getraind. Als werkgever is het daarom belangrijk je medewerkers te trainen om kritisch te zijn en informatie van ChatGPT te verifiëren voordat ze deze aannemen als waarheid. De chatbot is namelijk een hulpmiddel en geen vervanging voor menselijke vaardigheden en expertise. Moedig een gezonde dosis scepsis aan en stimuleer het gebruik van betrouwbare bronnen. Dat zal helpen om de waarde van menselijke interactie te behouden en de ontwikkeling van cruciale vaardigheden te stimuleren.
Privacy en gegevensbescherming
Wat gebeurt er nu eigenlijk met bedrijfsgevoelige data die in ChatGPT wordt gevoerd? Om te beginnen is het goed om te weten dat OpenAI het brein is achter de technologie en deze gratis beschikbaar stelt aan de markt. Zoals met veel ‘gratis’ tools in de markt, is het maar de vraag wat er daadwerkelijk met jouw data gebeurt. Als je op dit moment jouw bedrijfsinformatie via de prompt invoert, kan deze worden opgeslagen en bewaard om het systeem te trainen.
Uiteraard is het van belang dat je jouw medewerkers een beleid meegeeft voor het gebruik van ChatGPT voor zakelijke doeleinden. Al helemaal als het gaat om (gevoelige) bedrijfsdata. Je beveiliging is namelijk slechts zo sterk als de zwakste schakel. Hoe kun je als organisatie dan op een meer gecontroleerde manier aan de slag met de chatbot? Het antwoord op die vraag is Azure OpenAI. Met behulp van Azure OpenAI bied je je medewerkers een alternatief voor de ‘open’ versie van OpenAI en het gebruik van ChatGPT.
Azure OpenAI voor alleen jouw bedrijfsdata
Azure OpenAI maakt gebruik van de OpenAI technologie, maar dan als service binnen het Azure platform. Met Azure OpenAI worden jouw bedrijfsgegevens opgeslagen binnen je eigen Azure tenant en subscription. De informatie blijft dus te allen tijde alleen voor jou beschikbaar. Organisaties profiteren van het feit dat zij hun eigen, soms gevoelige data kunnen invoeren in hun versies van de modellen. Ze zijn er zeker van dat de informatie niet verder wordt doorgegeven aan OpenAI, wat cruciaal is voor de meeste organisaties. Het voordeel binnen een zakelijke omgeving is dat het model getraind wordt voor en met behulp van jouw eigen bedrijfsdata. Daarnaast profiteer je als organisatie bij gebruik van Azure OpenAI ook van alle security- en governancemaatregelen die het Azure platform biedt. Denk daarbij aan onder meer RBAC, data-encryptie, private networks en keuze in welke regio jouw data worden opgeslagen etc, afgestemd op jouw specifieke eisen en beleid. Zo behoud je controle over de bedrijfsgegevens.
Wanneer je met bovenstaande zaken rekening houdt, kun je met een gerust hart de chatbottechnologie omarmen. Haal er dus voordeel uit voor jouw organisatie en maak verslagen, samenvattingen of andere rapporten, maar doe het gecontroleerd.