Op welke manier kan AI nuttig zijn voor ieder bedrijf?
Je weet vast dat AI voor verschillende sectoren een behoorlijke toevoeging is. AI wordt bijvoorbeeld ingezet in de logistieke sector om snel te plannen, in de gezondheidssector wordt het gebruikt voor het ondersteunen van beeldherkenning, in de marketing wordt het gebruikt voor het doen van analyses en ga zo maar verder. Wanneer je binnen een bepaalde sector actief bent, dan weet je ongetwijfeld wel wat AI specifiek voor je bedrijf kan betekenen.
Er zijn echter ook nog genoeg bedrijven die niet met AI werken, terwijl ze dat best wel kunnen doen. Dit hoeft namelijk helemaal niet heel complex te zijn. Maar wat kan AI dan betekenen voor vrijwel ieder bedrijf? In dit artikel gaan we in op enkele activiteiten waar vrijwel ieder bedrijf in Nederland mee te maken krijgt en ook hoe AI ondersteuning kan bieden.
Boekhouding
De boekhouding is voor elke ondernemer een vervelend klusje. Heel grote organisaties hebben doorgaans een administratiekantoor dat alles regelt en soms is die zelfs intern. Bedrijven die relatief weinig omzet genereren, doen er goed aan om te bezuinigen op de boekhouding aangezien dit over het algemeen een flinke kostenpost is. In de boekhouding wordt AI tegenwoordig dan ook nuttig gebruikt.
Je kunt er repetitieve handelingen mee automatiseren zoals facturen maken. Daarnaast kan AI ook snel relevante financiële gegevens analyseren, fouten achterhalen en ga zo maar verder. En natuurlijk kan het ook zijn dat je een ingewikkelde belastingkwestie hebt en dan kun je ChatGPT vragen om antwoorden.
Let wel: AI heeft zich nog niet zo ontwikkeld dat je vrijwel alles kan uitbesteden. Het menselijke oog is nog steeds relevant en zeker bij zaken zoals de salarisadministratie. De salarisadministratie uitbesteden is ook in het AI tijdperk dus nog altijd een goed idee.
Betere klantenservice
Als bedrijf heb je contact met klanten en hoe meer klanten je hebt, hoe uitdagend het wordt om goed te communiceren. Sommige bedrijven onderschatten het belang van een goede klantenservice nog, maar die is er wel degelijk. Een vernietigende recensie van een ontevreden klant kan namelijk verstrekkende gevolgen hebben en positieve recensies juist zeer positief. Binnen de AI zijn er verschillende tools die handig zijn voor het verbeteren van de klantenservice.
Grote bedrijven die dagelijks contact met veel klanten hebben, doen er bijvoorbeeld goed om geavanceerde chatbots te bouwen of te werken met voicebots. Kleine bedrijven kunnen ook vriendelijke e-mails door AI laten schrijven, waardoor er meer tijd overblijft voor andere activiteiten.
Andere voordelen van AI
AI kun je als bedrijf ook nog voor specifieke zaken inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van de werkflow, contracten analyseren of opstellen, ondersteunen bij fraudedetectie en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.