Werknemerservaring gebaat bij meer samenwerking HR en IT
AMSTERDAM — De verdere digitalisering van de werknemerservaring zal een sleutelrol spelen in werknemerstevredenheid, zo verwacht 67% van de HR-innovators in de EMEA-regio. Een hechtere samenwerking tussen de HR-afdeling en de CIO is hierbij essentieel. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek door ServiceNow onder ruim 1200 HR-professionals.
Onderzoek ServiceNow naar nieuw HR-leiderschap in tijden van digitalisering
ThoughtLab en ServiceNow onderzoeken in het rapport Employee Experience Trends 2024 welk HR-leiderschap nodig zal zijn voor het nieuwe zakelijke tijdperk dat door de ontwikkelingen op het gebied van AI wordt ingeluid. De vier belangrijkste conclusies uit het rapport:
1. AI en andere digitale oplossingen zullen talent management veranderen
AI laat zijn invloed al gelden op tal van bedrijfsactiviteiten en -processen, HR vormt hier geen uitzondering op. Met name op het gebied van talent management zal de rol van AI (en andere digitale technologieën) groot zijn de komende jaren. Zo verwacht 65% van de HR-managers dat AI een radicale impact zal hebben op werk. Die impact is nu al voelbaar: AI is de meest gebruikte ondersteunende technologie in het HR-vakgebied.
Organisaties die vooroplopen met hun HR-beleid (HR Innovators) hebben de manier waarop ze de talentkloof identificeren en dichten veranderd met behulp van AI. Zo zet 95% van deze groep data-analyse in om toekomstige personeelstekorten voor te zijn en hier beter op in te kunnen spelen. Met een toenemend tekort aan talent, wordt het steeds belangrijker dat organisaties inzichtelijk hebben op welke vlakken bijscholing noodzakelijk is voordat een vaardigheidstekort nijpend wordt.
2. Niet alle organisaties klaar voor AI-toekomst
Er zijn grote verschillen te bespeuren tussen sectoren als gekeken wordt naar hoe klaar organisaties en hun werknemers zijn voor het nieuwe digitale tijdperk. Met name in de publieke sector, bij energie- en nutsbedrijven en de maakindustrie is nog een hoop werk aan de winkel. Slechts 5% van de respondenten werkzaam in deze sectoren geeft aan dat vrijwel al hun werknemers de vaardigheden bezitten om toekomstige groei mogelijk te maken.
In de EMEA-regio denkt meer dan de helft van de organisaties (56%) nog niet klaar te zijn voor het nieuwe zakelijke tijdperk omdat hun werknemers niet de juiste vaardigheden hiervoor bezitten. Dit laat de dringende noodzaak zien van een focus op learning en development, bijscholen en het koppelen van het juiste talent aan de juiste rol. Bijna de helft van de HR-teams in EMEA is dan ook bezig om trainingsprogramma’s op te stellen zodat voldaan kan worden aan de veranderende vraag naar vaardigheden.
3. Digitalisering werknemerservaring onontbeerlijk voor hogere tevredenheid
Om werknemerstevredenheid en -productiviteit te stimuleren, is de optimalisatie van de werknemerservaring een vereiste. Hierbij spelen digitale oplossingen een belangrijke rol. Twee derde van de HR Innovators geeft aan dat digitale ervaringen fundamenteel zijn voor zakelijk succes. Niet alleen zorgt digitalisering ervoor dat werk sneller en eenvoudiger gedaan kan worden, het leidt ook tot meer betrokkenheid van werknemers bij hun werk en tot meer werktevredenheid.
Ook de werknemersproductiviteit krijgt een boost dankzij een verbeterde werknemerservaring, zo geeft 60% van de HR-leiders aan. Door processen te stroomlijnen, gepersonaliseerde ondersteuning te bieden en laagdrempelige communicatie mogelijk te maken, creëert een gedigitaliseerde werknemerservaring een omgeving waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Dit zorgt op de lange termijn voor betere bedrijfsresultaten.
4. Intensieve samenwerking gevraagd tussen de CHRO en de CIO
Door het toenemende belang van een goede digitale werknemerservaring, worden digitale oplossingen vanzelfsprekend ook belangrijker. Een samenwerking tussen de CHRO en de CIO is hierbij onmisbaar. Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van de HR-afdelingen al een gezamenlijke strategie opgesteld heeft in overleg met CIO om de inzet en het gebruik van technologie te vergroten.
Zo werkt 59% van de HR-leiders samen met de CIO om het digitaal vertrouwen te vergroten. En bijna de helft (49%) is bezig de technologiestrategie op één lijn te brengen met de HR-strategie. Een iets lager percentage (47%) werkt samen met de CIO om het gebruik en de adoptie van technologie te vergroten.