Herman Faukeliusschool wint STEAM Cup Challenge 2024

Herman Faukeliusschool wint STEAM Cup Challenge 2024

Redactie WINMAG Pro

De Herman Faukeliusschool heeft in een spannende finale in Beeld & Geluid de 6e editie van de STEAM Cup Challenge gewonnen. Hun idee voor een app om pesten op school tegen te gaan was volgens de jury de beste van in totaal 10 finalisten.

De STEAM Cup Challenge is een landelijke competitie voor scholen op het gebied van techniekonderwijs (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics, kortweg STEAM). Het doel is om leerlingen te betrekken bij het bedenken van techniekoplossingen voor alledaagse problemen. De STEAM Cup Challenge is een initiatief van Breens Network en IT Randsteden.

App voor een duurzaam ontwikkelingsdoel

In deze editie stond het ontwikkelen van een app voor 1 van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de VN centraal. Ruim 1.700 leerlingen uit de hoogste klassen van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs werkten onder begeleiding van hun eigen docenten de afgelopen maanden in groepjes aan een idee voor een app die past binnen één van deze doelstellingen. Ze maakten daarbij gebruik van het wereldwijde goIT-programma van TSC, waarin design thinking centraal staat.

De grote finale

Uit in totaal 74 teams zijn de tien meest aansprekende apps gekozen voor de grote finale in Beeld & Geluid. Daar moesten de teams hun idee voor een app presenteren voor een zaal met andere teams, docenten en een driekoppige jury.

Er waren apps om de omgeving schoner te maken, ‘want blikjes op straat, dat vinden wij dus echt niet kunnen’. Apps om je veilig te kunnen voelen op school en op straat. Apps om je te helpen gezonder te leven en gezondere keuzes te maken bij het boodschappen doen. Een app die ervoor zorgt dat leerlingen op school een gezonde lunch kunnen krijgen met donaties uit de buurt: ‘voor een volle maag zorgen wij graag’. Een app om de zee schoon te maken en een app die je helpt om je eigen tuin te vergroenen met een functie om groene tips met elkaar te delen.

De winnaars

De overall winnaar is het team ‘You’re safe on school’ (YOUSOS) van de Herman Faukeliusschool, bestaande uit Joar, Bart, Jorens, Micha, Floris en Femke. Deze basisschoolleerlingen gingen met de grootste beker terug naar Walcheren voor hun slim bedachte anti-pest app om pesten tegen te gaan. Kinderen kunnen de app gebruiken wanneer ze gepest worden, zich onveilig voelen of willen weten of ze gepest worden. Via de app kun je een test doen of je echt gepest wordt. Je vindt informatie over online pestgedrag, maar ook over fysiek pesten. Daarnaast kun je tips krijgen door middel van filmpjes over wat je kunt doen als je gepest wordt. Ook is er een mogelijkheid om met iemand te chatten om jouw verhaal te kunnen doen.

Na afloop zijn de kinderen van YOUSOS nog een beetje beduusd. ”Nee, we hadden dit niet verwacht, toen de prijs voor de beste presentatie uitgereikt was, dachten we dat we geen kans meer maakten. Maar we zijn heel blij en heel trots.”

Volgens de jury sprong YOUSOS er echt bovenuit. “Pesten is iets dat helaas nog veel te vaak voorkomt. Dit moet stoppen. Deze app is heel toegankelijk en super fijn om op deze manier te chatten met iemand om tips en hulp te krijgen.”

De prijs voor beste presentatie ging naar het team ‘Mode for everybody’ van Xplore Agora Amsterdam met hun app ‘Switch it up’. Een app waarmee gebruikers via een gebruiksvriendelijke interface kleding kunnen kopen en verkopen om zo een circulaire economie voor kleding te stimuleren in het teken van duurzaamheid. De app maakt gebruikers ook bewuster van hoe duurzamer om te gaan met kleding en kledingverspilling met als doel het voorkomen of stoppen van fast fashion. “We hebben heel hard gewerkt om een mooie presentatie te maken”, vertellen ze. “We hebben bij het testen al vaak gehoord dat mensen de app ook echt zouden gebruiken als hij er was. Dus dat is heel leuk.”

De ‘groene tuin app’ van team Caprisun van het Walburg College won de prijs voor meest creatieve app. Zij werden verkozen omdat de app inspeelt op een probleem dat meer aandacht verdient, namelijk de bestrating of betegeling van tuinen, waardoor het groen uit de woonwijk verdwijnt en daarmee ook de biodiversiteit. Met de app hopen de leerlingen het groen weer terug te brengen en een toename in biodiversiteit te stimuleren.

De app laten bouwen als prijs

De overall winnaars krijgen nu de mogelijkheid om hun idee ook echt tot leven te brengen door deze te laten produceren.  Ook zijn ze binnenkort een dag VIP-gasten bij TCS in Amsterdam. Ze mogen daar onder andere het Innovation lab bezoeken.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie