Gronings muziekplatform Chordify, is 10 jaar geworden en viert 10 jaar succesvolle groei en ontwikkeling
Het platform is opgericht door een groep ex-bandleden die wetenschappelijke bevindingen over akkoord herkenning in de praktijk wilden brengen. Hiermee creëerden zij een platform dat muziek omzet in akkoorden om mensen op een laagdrempelige manier aan te moedigen om een instrument gemakkelijk te leren spelen. Inmiddels heeft Chordify al meer dan 8 miljoen gebruikers over de hele wereld.
Foto: Oprichters van Chordify, Bas de Haas, Gijs Bekenkamp, Dion Ten Heggeler en Tijmen Ruizendaal
In 2012 ontwikkelde Bas de Haas de eerste versie van een algoritme dat muziek akkoorden herkent. Hierna richtte hij Chordify op samen met Tijmen Ruizendaal, Gijs Bekenkamp en Dion ten Heggeler. Ze lanceerden Chordify tijdens het Eurosonic festival (ook wel bekend als Noorderslag) in 2013. Dit jaar viert Chordify dan ook zijn 10e verjaardag tijdens het Eurosonic festival met een groot feest bij de Merckt in Groningen. Hier heeft Chordify 300 artiesten, gebruikers van de app en professionals uit de muziekwereld ontvangen, om de muziek te vieren.
“Muziek is eigenlijk een basisbehoefte voor de mensheid. We vinden het belangrijk dat iedereen zonder enige grens muziek kan leren en spelen. Daarom hebben wij Chordify 10 jaar geleden opgericht. We stellen onze gebruikers wereldwijd in staat om liedjes te spelen en muziek te beleven in plaats van ernaar te luisteren”, aldus Bas de Haas, CEO en mede-oprichter van Chordify.
Uitbreiding
Anno 2023 is Chordify een miljoenenbedrijf met meer dan 50 werknemers. Het bedrijf is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Zo lanceerde Chordify een app voor het stemmen van gitaren (Karang) en een e-learning app voor gitaristen (Gituru). Momenteel heeft Chordify meer dan 8 miljoen gebruikers, waarbij gemiddeld 40.000 uur aan muziekbestanden door het algoritme worden gehaald. Het doel van Chordify is om mensen en muziek dichter bij elkaar te brengen.
Gijs Bekenkamp COO en mede-oprichter van Chordify zegt: “We hebben de afgelopen 10 jaar ongelooflijk veel geleerd over hoe we groeien. Het is nu een kwestie van opschalen. Door verder te groeien willen we onze app nog diverser maken, zodat het even toegankelijk wordt voor beginners als voor hen die muziek willen maken. We hebben geweldige plannen om naar toe te werken en onze gemeenschap nog meer te diversifiëren en te laten groeien.” We hebben zin om de komende 10 jaar een monumentale impact voort te zetten op de muzikaliteit van de wereld.”
Tijdens het Eurosonic festival van dit jaar, was Chordify ook een finalist bij de Young Business Award ‘All Stars’. Chordify keerde hier terug, nadat zij al eens als finalist waren genomineerd in een van de voorgaande jaren. Finalisten van de afgelopen jaren mochten opnieuw hun verhaal, geleerde lessen en (huidige) uitdagingen delen. De jury beschreef Chordify als “De keizer van organische groei”, omdat het bedrijf in de afgelopen tien jaar met slechts een investering van een kwart miljoen een wereldwijd opererend bedrijf heeft opgebouwd.
“Het grootste leerpunt en belangrijkste boodschap voor andere ondernemers is dat leiderschap een daad is van dienstbaarheid, niet van macht en controle. Je vraagt niet om vertrouwen, maar je geeft vertrouwen”, zei Gijs tijdens de deelname aan Young Business ‘All Stars’”.