Hoe creëer je een data-gedreven organisatie?
Met de ontwikkeling van automatiseringstools, mobiele oplossingen, cloudapplicaties en slimme apparaten neemt de hoeveelheid gegevens die over de hele wereld wordt gecreëerd sterkt toe.
Door: Willem Beek, Marketing & Data Intelligence Analist bij Manutan Nederland.
De hoeveelheid digitale gegevens wereldwijd is meer dan 35 keer groter geworden dan 10 jaar geleden: van 2 zettabytes in 2010 tot 64 zettabytes in 2020. De data zal naar verwachting in 2025 meer dan 180 zettabytes in beslag nemen. Voor de leken onder ons: 1 zettabyte is te vergelijken met een video die vijf miljoen jaar duurt! Dit betekent dus dat bedrijven meer dan ooit de mogelijkheid hebben om te sturen op data. Data gestuurde beslissingen staan hierbij centraal.
Wat is een data-gedreven organisatie?
Bijna alles van wat bedrijven online en in veel gevallen ook offline doen, wordt door verschillende IT-systemen opgeslagen. Door data op een juiste manier te verwerken en analyseren, kan je waardevolle inzichten verkrijgen. Hiervoor gebruiken bedrijven data analytics en business intelligence tools. Deze tools helpen bedrijven om data-gedreven beslissingen te maken die puur objectief zijn. Als dit op een effectieve manier gebeurt, is een organisatie data-gedreven.
Durf data-gedreven beslissingen te maken
De waarde van data ligt dus bij de juiste inzet ervan. Voor veel bedrijven blijft het een uitdaging om data effectief te beheren en gegevens om te zetten in bruikbare informatie. Er is dan ook een hoge nood aan gekwalificeerde dataspecialisten. Door het tactisch inzetten van gegevens is er een heel nieuw werkveld ontstaan. Het is voor elk bedrijf mogelijk om data slim in te zetten. Hierbij kan je denken aan het inspelen om de nieuwste trends om bijvoorbeeld de klantervaring te verbeteren. Hoe persoonlijker de reclame of het productaanbod, des te beter de aankoopervaring.
De juiste tools
Er is een grote verscheidenheid aan tools om data te analyseren. Daar waar dashboards de informatie visualiseren, kunnen analysetools complexe en niet direct voor de hand liggende verbanden herkennen. Voor iedere organisatie is wel een datatool beschikbaar die goed aansluit op de behoefte. Soms kun je op kleinere projecten al waardevolle ontdekkingen doen in een programma als Excel. Het is daarom belangrijk je te verdiepen in de verschillende tools die beschikbaar zijn en bijkomende kosten.
Creëer een datacultuur
Daarnaast is het belangrijk dat er een datacultuur wordt gecreëerd, waarin het hele bedrijf het belang van data gedreven beslissingen erkent. Dit kan alleen als iedereen de waarde van data begrijpt en kan inzetten. Zorg daarom dat er de mogelijkheid is om cursussen te volgen voor degenen die in deze uitdaging geïnteresseerd zijn. Het is daarnaast belangrijk dat er altijd een aaspreekpunt is voor bijvoorbeeld vragen. Als management is het bovendien van belang om deze cultuurverandering toe te juichen en zelf het goede voorbeeld te geven.
De Manutan Groep, Europese leider in B2B e-commerce, lanceerde dit jaar een groot dataproject. Zij is ervan overtuigd dat daarmee het gebruik van gegevens voortaan een essentiële pijler is van de bedrijfsstrategie. Manutan wil in alle teams een datacultuur inpassen en biedt daarom ondersteuning en opleiding op maat. Zo kunnen alle medewerkers, op alle niveaus, voordeel halen uit de data-explosie.