Waarom de lucht nog steeds niet bol van drones staat
Ogenschijnlijk lijkt er niets in de weg te staan van het gebruik van een drone voor het bezorgen van bestellingen, zij het voeding, consumentenartikelen of zelfs medische apparatuur. De bruikbaarheid van flitsende fotografiedrones bedriegt echter. Wanneer je het gewicht van een bestelling toevoegt aan de formule die drones tot nog toe zo succesvol maakt, een licht gewicht en ononderbroken communicatie, beperkt het huidige ontwerp van veelgebruikte modellen de mogelijkheden. Dat ontwerp staat weer gelijk aan de hoeveelheid investeringen die fabrikanten ontvangen. En het aantal investeringen belooft met de volgende drie wendingen gigantisch te vergroten.
1. Levensreddende drones
Wanneer drones levens kunnen reden, wordt het een stuk moeilijker om de mobiele vliegtuigen weg te zetten als onnodig. Fabrikanten als Zipline zetten dan ook zwaar in op het ontwerpen van drones die niet alleen medische benodigdheden, maar bovendien organen kunnen leveren op uiterst afgezonderde locaties. Locaties als het platteland van Rwanda en eilanden rondom de kust van Massachusetts.
2. Vernieuwde regelgeving
De regelgeving die wereldwijd de bezetting van luchtruimen dicteert is ingericht om grote, commerciële vliegtuigen tegemoet te komen. Drones vallen logischerwijs buiten de boot, maar daar begint verandering in te komen. Zo pusht de Federal Aviation Administration (Amerikaans overheidsorgaan) een door NASA ontwikkeld idee: UTM. Air traffic wordt momenteel centraal gecontroleerd. UTM splitst het toezicht in lokale stukken, waardoor het veiligstellen van luchtvaart onder 120 meter - de vlieghoogte van een gegeven commerciële drone - vergemakkelijkt wordt. UTM wordt momenteel getest en ondersteund door traditionele air traffic-partijen als AirMap, Anra Technologies en Wing.
3. Geen logistieke nachtmerrie, maar uitkomst
Het drone-ontwerp om tien kilogram af te kunnen leveren kan dan wel verwezenlijkt worden, maar om die verwezenlijking commercieel aantrekkelijk te maken, moet er een platform zijn wat massale commercie toestaat. Platformen als Amazon Prime Air, UPS, Wing en Uber Eats. De genoemde partijen zetten elk in op dronebezorging en worden met de maand verfijnder. Zo kwam Uber met het idee om drones geen individuele leveringslocatie te geven, maar een centraal punt op een gunstige locatie - een hub, zodat niet elke woonwijk continu gestoord wordt door het geluid van bezorgende drones.
David Hose, CEO van AirMap, vat de uitdagingen van de drone samen door een vergelijking te maken met de overstap van paarden naar auto's; een overstap waar skepticisme en commotie mee gepaard ging. 'Het is een fase. En fasen zijn tijdelijk.'