Is Voice Search de nieuwe norm voor online marketing optimalisatie?
Met de ‘nieuwe’ technologieën van Voice Search en de nieuwe intrede van Google Home afgelopen jaar binnen de Nederlandse huiskamers, is het officiële tijdperk van ‘het inspreken’ begonnen. Wat betekent dat voor het online marketinggebied?
Moeten ondernemers en marketeers andere strategieën bepalen in bijvoorbeeld online adverteren of SEO optimalisatie?
Voice Search binnen de Nederlandse markt
Als het aan Pim van der Feltz ligt, CEO van Google Nederland, is 'dit de toekomst van het internet'. Voice Search zal volgens hem snel worden geadopteerd binnen de Nederlandse markt. Op dit moment zijn grote merken zoals Bol.com en KLM er volop mee bezig om dit binnen de huidige processen toe te passen. Maar wat betekent het voor de Nederlandse markt? Wat heeft het voor invloed op de online marketing?
Voice Search in de (marketing) praktijk
De grote verschillen met een zoekwoord intypen en hardop uitspreken ligt zowel bij de invoer van het betreffende zoekwoord als bij het resultaat. Zodra men online zoekt, gebruikt men vaak één of twee zoekwoorden. Met Voice Search formuleert men duidelijk meer zinnen, omdat de insteek met Google Home bijvoorbeeld gericht is op daadwerkelijk ‘praten’. Dit betekent dat met Voice Search meer zal worden gericht op longtail zoekwoorden (meerdere woorden). Op longtail zoekwoorden zit over het algemeen minder zoekvolume, maar is wel veel meer gericht op een specifiek onderwerp in plaats van generieke uitkomst van een zoekwoord.
Het resultaat vanuit een spraakgestuurde zoekopdracht is vaak één zoekresultaat en wanneer men een zoekwoord typt dan levert dat wel honderden resultaten op. Efficiënter, maar het betekent wel meer competitie voor bedrijven aan de andere kant. Het belang is daarom groot om de belangrijkste positie binnen Google te krijgen. Hoe gaat dat in zijn werk?
SEO en SEA optimalisatie
Zodra men voor de website of webshop SEO of SEA inzet, dan is het goed om in ieder geval te weten waar jouw doelgroep naar op zoek is. De tool Answerhtepublic.com biedt hierin een uitkomst. In deze tool wordt er schematisch weergegeven welke vragen men online stelt omtrent een bepaald onderwerp. Op die manier weet men al snel waar mensen naar op zoek zijn en welke specifieke vragen ze stellen.
Vervolgens is het de bedoeling om op die vragen zo goed mogelijk in te spelen. Met het instellen van advertenties moet de tekst zo goed mogelijk aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker. Hoe beter het resultaat, des te beter voor de gebruiker. Met Voice Search wordt dat in de toekomst alleen nog maar belangrijker.
Focus op lokale marketing
Wanneer je als ondernemer een fysieke locatie hebt, is het belangrijk om hierop de focus te leggen. De resultaten van een gesproken zoekopdracht zijn namelijk in veel gevallen gebaseerd op locatie. Mensen die in een vreemde stad lopen, vragen vaak naar een goed restaurant in de buurt. Het is daarom zeer efficiënt wanneer de content van een dergelijke onderneming precies aansluit en een goed resultaat biedt (openingstijden, parkeergelegenheid).
Uiteindelijk betekent Voice Search voor online marketing nog beter inspelen op de wensen van de doelgroep. De gebruiker begeeft zich steeds meer in een niche en de vraag is dan ook wie hier het snelste op inspeelt. Mochten er al SEO-activiteiten en SEA-activiteiten zijn ingezet, dan is dat al een goede stap op weg, maar dat zal in de toekomst net even een tandje extra en gedetailleerder moeten.