Review: 3CX Phone System 15.5
Het 3CX Phone System, inmiddels aanbeland bij versie 15.5, is een softwarematige PBX die werkt als een volledige communicatie-oplossing zonder dat je hier speciale IPtoestellen bij nodig hebt. De installatie gaat snel en vlot omdat de software al is voorgeconfigureerd voor de meest gangbare toestellen. Dat betekent dat iedere ondernemer direct gebruik kan maken van het systeem, zonder dat hier specifiek technische kennis voor nodig is. In deze tijd van BYOD wil iedereen graag met zijn eigen toestel bellen en gebeld kunnen worden, onafhankelijk van plaats.
Dit is geen probleem, want met Android- en iOS-apps en een desktopclient voorziet 3CX ook hierin. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van één nummer, wat wel zo professioneel staat. Doordat het systeem gebruik maakt van SIP Trunking worden gesprekken over IP getransporteerd, wat de belkosten aanzienlijk drukt. Bovendien zijn gesprekken naar kantoor gratis. Het systeem kent ook ondersteuning voor Google Firebase PUSH, wat verplicht is voor nieuwere Android-smartphones.
Beheer
De software is provideronafhankelijk en daarom gemakkelijk te integreren in elke IT-infrastructuur, wel zo prettig natuurlijk. 3CX noemt de configuratie van de PBX en de clients zelf plug en play, en daar is weinig van gelogen. Iedereen kan bij wijze van spreken het systeem afnemen en instellen. Beheer van het systeem en alle clients kan op afstand, ook het pushen van firmware-updates en het installeren van nieuwe software. Mochten er eventueel problemen voorkomen, dan kun je met één druk op de knop de event- en activiteitenlog bekijken.
Elk systeem
3CX ondersteunt praktisch elk systeem dankzij een flexibel implementatie beleid. Dit betekent dat ook kleine organisaties zonder een eigen aparte server het systeem kunnen installeren, beheren en gebruiken op bijvoorbeeld een mini-PC. Ook PBX Express wordt ondersteund waarmee organisaties zelf een eigen UC-systeem kunnen hosten.
Intuïtief
Direct na de installatie valt op hoe prettig de interface van de clients eruitziet. Deze is redelijk uniform, dus schakelen van de desktop-client naar de smartphone-client gaat gemakkelijk. Via het systeem kun je uiteraard bellen en gesprekken aannemen, maar het werkt tegelijkertijd als communicator in je organisatie. Zo kun je in één opslag zien wie er wel en niet aanwezig is in je organisatie, en of je collega's al dan niet bezet zijn. 3CX heeft het systeem redelijk open gehouden, waardoor het gemakkelijk integreert met Office 365, Google Contacts, Salesforce en Exact.
Over CRM-systemen gesproken: het 3CX Phone System houdt rapportages bij over inkomendeen uitgaande gesprekken, wat uiteraard weer vastgelegd kan worden in het CRM-pakket dat je gebruikt. Dat geeft je dus direct inzicht in de activiteiten van zowel medewerkers als klanten, mits je een dergelijk CRM-pakket gebruikt. Als je Google Chrome gebruikt kun je bovendien de 3CX Click2Call-extensie installeren. Je belt dan met één klik vanaf je CRMsysteem of Office 365 zonder hier extra plugins voor te moeten installeren. Ook kun je hiermee direct een nummer op een webpagina bellen.
De web client van 3CX geeft je alle functionaliteiten om optimaal te kunnen communiceren
Conferencing voor iedereen
Naast aanwezigheid van collega's en IPtelefonie biedt 3CX je ook videoconferencing. Dit gebeurt via Google's WebRTC-standaard en werkt erg prettig. Er is ook geen client voor nodig, wat betekent dat gebruikers direct kunnen deelnemen aan een vergadering zonder dat hier extra software voor nodig is. Wat ons betreft steekt 3CX hiermee de concurrentie echt naar de kroon en kunnen we, hoe gek het ook klinkt, écht spreken van een unified communicationssysteem. Bovendien biedt het bedrijven ook de mogelijkheid om hun services uit te breiden naar hun klanten toe. Denk je bijvoorbeeld in dat je via videoconferencing en screencasting direct technische support kan leveren zonder het gesprek te moeten verbreken. Je houdt mensen met wie je spreekt in het proces.
Functie voor functie
We hebben het steeds over de vele functionaliteiten die 3CX je biedt en daar valt nog iets enorm op: de oplossing slaat je niet om de oren met de functies. In plaats daarvan groei je in het gebruik van functies die standaard in het systeem zijn ingebakken. Dat klinkt misschien gek, maar de oplossing is zo vormgegeven dat functies niet in de weg zitten enerzijds, en je ze gemakkelijk kunt vinden en gebruiken anderzijds.
Een eigen call flow
Voor je het weet heb je routeringen gemaakt die je taken uit handen nemen die ook geautomatiseerd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld automatisch gesprekken op die vervolgens ergens op het netwerk worden opgeslagen. Of maak gespecificeerde logs voor binnenkomende en uitgaande gesprekken aan, in feite zet je met een flow chart het hele systeem naar jouw hand.
Rotsvaste security
In deze tijd is security prioriteit nummer 1 waar organisaties zich op moeten richten. Dit beseft 3CX maar al te goed, daarom heeft men heeft diverse security features ingebouwd. Zo kunnen SSL-certificaten automatisch gegenereerd worden, kennen gesprekken via SRTP-encryptie en kennen gesprekken en webconferenties naar 3CX-clients encryptie via SBC. Ook in het configureren en het managen van het systeem gaat er veel aandacht uit naar security, met een veilige verbinding voor webconfiguratie en detectie en automatische blacklisting van SIP-tools die gebruikt worden om aanvallen op netwerken uit te voeren.
3CX Phone System 15.5
Specificaties:
Prijs: op aanvraag
Info: 3CX.nl