Haal meer uit Facebook met Fanbooster
Facebook is zo nieuw dat veel organisaties nog niet op de hoogte zijn van alle mogelijkheden. Vanuit Fanbooster en Online Business Media worden organisaties ondersteund om maximaal te profiteren van Facebook, zonder dat hier enorme kosten aan verbonden zijn. Met de Facebooksoftware Fanbooster en de kennis van Online Business Media kun je de online resultaten behalen die wenselijk zijn.
Miljard
Facebook is opgericht in 2004 en heeft sinds die tijd de wereld een nieuwe manier van communiceren gebracht. Inmiddels bereikt het sociale medium meer dan een miljard individuen die foto’s, films, belevenissen met vrienden en kennissen delen. De grote aantallen gebruikers en de diversiteit in doelgroepen (zie kader) maakt Facebook een zeer interessant platform voor organisaties om die doelgroepen te bereiken. Een grote groep organisaties wordt steeds bewuster en wil zich professioneler presenteren op Facebook. Niet alleen de multinationals zien de kansen, maar ook de kleinere bedrijven zien mogelijkheden om zichzelf te profileren.
De leeftijdsverdeling van Facebookgebruikers.
Professionele uitstraling
Een eerste stap op Facebook is zo gemaakt, maar een professionele uitstraling op Facebook is tegenwoordig minstens zo belangrijk als de uitstraling van de website. Standaard biedt Facebook een startpagina met tijdlijn, die het eenvoudig maakt om een boodschap te delen met je ‘fans’. Dit is ook direct de eerste hindernis die wordt opgeworpen. Hoe krijg je fans? En welke ‘fans’ wil jij bereiken? Facebook heeft een aantal mogelijkheden om je doelgroep aan te spreken. Organisaties willen echter meer. De Nationale Postcode Loterij wil niet alleen foto's laten delen, maar ook de goede doelen die ze voor ogen hebben. Restaurant Lambermons wil graag ook reserveringen ontvangen via Facebook en Universiteit Leiden wil bijvoorbeeld laten weten wat studenten kunnen verwachten als ze willen studeren in Leiden. NAC Breda wil niet alleen maar kenbaar maken dat het uitverkocht is op de tijdlijn. World Ticket Center wil meer dan alleen maar aanbiedingen posten.
Wat je eigenlijk wilt – en wat bovengenoemde organisaties willen - is een professionele pagina, waarin informatie in eigen huisstijl, getoond wordt. Acties, evenementen, promoties, productlanceringen, blogs, referenties, uitnodigingen, enquêtes: allemaal zaken die een eigen plek verdienen, passend bij de huisstijl van de organisatie. Zo bereik je klanten, leden en andere betrokkenen en vegroot je het bereik van de boodschap, waardoor je doelstellingen eenvoudiger kunt halen.
Fanbooster
De eerste doelstelling voor organisaties op Facebook is het verhogen van het aantal 'likes'. Dat is echter niet zaligmakend, ook de kwaliteit van de 'likes' is belangrijk. Deze uitdaging heeft Fanbooster in een heel vroeg stadium geconstateerd. Sinds oktober 2010 heeft het Noorse bedrijf Fanbooster miljoenen Facebookgebruikers bereikt door middel van een solide app-bouwer voor professionele pagina's op het Facebook-platform. Met de software zijn adverteerders, PR-en media-agentschappen, consultants en merken zelf in staat om boeiende en sociale Facebook tabs/apps te maken. De snelle ontwikkeling van Facebook heeft ook gezorgd dat Fanbooster continu doorontwikkeld wordt. De vraag naar een managementoplossing voor meerdere Facebookpagina's werd een vereiste voor klanten met meerdere Facebook-pagina's als Bouwfonds en de Haagse Hogeschool, maar ook voor bureau's, die zo snel en efficiënt hun klanten kunnen bedienen.
Het aansturen van meerdere Facebook-pagina's met creatieve tabbladen/apps en tijdlijn berichten kon niet langer op zich laten wachten. Fanbooster is uitgegroeid tot een complete oplossing voor het creëren van applicaties, het analyseren van inzichten, het meten van ROI, plannen en de behandeling van berichten op de tijdlijn op één centrale plek. Vandaag bereikt Fanbooster iets meer dan 13 miljoen Facebook-fans. In de afgelopen jaren is er veel vraag naar de Facebook en Fanbooster, wat inmiddels heeft geresulteerd in een bereik van 13 miljoen Facebook-fans en ondersteuning van honderden klanten in meer dan elf landen.
Met Fanbooster maak je apps/tabs voor je Facebookprofiel en verhoog jede interactie en beleving.
Online Business Media
In Nederland wordt Fanbooster ondersteund door Online Business Media. Na de training en begeleiding vanuit Online Business Media gaan veel klanten zelfstandig aan het werk met de software. Online Business Media heeft bedrijven als De Nationale Postcode Loterij, Warner Music, de Haagsche Hogeschool en Vitesse getraind zodat ze zelf aan de slag kunnen. Zij maken tabs en apps voor verschillende doeleinden. Denk aan open dagen, productintroducties, aankondigingen, inschrijvingen, acties, enzovoort. Sommige bedrijven vereisen wat meer ondersteuning. Bijvoorbeeld in het vaststellen van de doelen en de invulling daarvan door campagnes op de tijdlijn en de extra apps. Na de eerste introductie en lancering kunnen ze aan de slag met Fanbooster. Een aantal organisaties blijft gebruikmaken van de diensten van Online Business Media om zo tijd te besparen en gezamenlijk een goed resultaat te bereiken.
Widget Center
Het Widget Center van Fanbooster is het centrale punt voor de creatie van professionele en sociale Facebook apps/ tabs. De creatie en vindingrijkheid zorgen uiteindelijk voor het aantrekken van fans. De eenvoudig te gebruiken 'drag' n drop-tools geven je de mogelijkheid om snel de content in tabs/apps te lanceren. Diverse widgets kunnen ingezet worden om de pagina te laten voldoen aan jullie eisen. Je kunt gemakkelijk elementen invoegen als inschrijfformulieren, foto’s, video’s, tekst en pdf ’s. Speciaal voor het stimuleren van het aantal likes kun je widgets gebruiken als 'Broken Glass'. Hiermee verplicht je bezoekers je pagina te liken voordat content getoond wordt. Sociale widgets als 'Comment', 'Share' en 'Like' kun je op diverse manieren inzetten, zodat het bereik van je tab/app wordt gemaximaliseerd.
Monitoring
Naast de creatieve mogelijkheden is het ook zeer belangrijk om te achterhalen wat de resultaten zijn die behaald worden. Fanbooster beschikt over een oplossing voor het monitoren en analyseren van de Facebook-pagina(’s). Ook kun je tijdlijn-berichten van tevoren klaarzetten. Zo kun je zeer eenvoudig campagnes plannen vanuit een centraal punt. Erg nuttig als er meerdere Facebook pagina’s worden ingezet binnen de organisatie. Gebruikers van het Fanbooster Face- book-CMS genieten steeds meer van de mogelijkheden die aangeboden worden. Door de veranderingen in Facebook en de doorontwikkelingen van de software worden er steeds meer features beschik- baar gesteld met uiteindelijk doel om engagement en bereik te genereren.