Gebruik sociale media laag in bedrijfsleven Nederland
Het onderzoek werd gehouden onder 200 Nederlandse bedrijven. Uit de resultaten blijkt dat minder dan helft van de ondervraagde bedrijven actief is op sociale media. Daarnaast hebben de bedrijven die wel sociale media gebruiken, hiervoor geen strategie uitgezet.
Verantwoordelijkheid
De verantwoordelijkheid voor communicatie via sociale media verschilt per bedrijf. Een op de vier bedrijven geeft aan dat het inzetten van sociale media de verantwoordelijkheid van de ceo is, terwijl twintig procent van de bedrijven zegt dat de afdeling Sales & Marketing hiervoor verantwoordelijk is. Budgetten voor de inzet van sociale media worden vaak gedeeld met meerdere afdelingen zoals de Marketing- en de IT-afdeling. Hoog op de agenda staat gebruik van sociale-mediakanalen dus niet.
Bijna 40 procent van de bedrijven gebruikt sociale media om in contact te komen met klanten. William Koot, partner bij KPMG Advisory, zegt dat hierdoor niet alle mogelijkheden van de diverse media-platformen gebruikt worden: 'Deze communicatie is vooral op de klant gericht, terwijl de sociale media het juist mogelijk maken om input van de klant te krijgen.'
Ook de mogelijkheid voor verkoop van eigen producten en diensten via sociale media worden niet benut. Bijna 80 procent van de ondervraagde bedrijven geven aan hier niet actief mee bezig te zijn.
Sociale-mediastrategie
Er valt dus nog een hoop te winnen op het gebied van sociale media binnen het bedrijfsleven. Een goed startpunt is natuurlijk een gerichte strategie uitzetten voor je bedrijf. Er is inmiddels al een hoop data beschikbaar waarmee je als bedrijf je voordeel kunt doen. Zo heeft de Wall Street Journal eerder dit jaar een enquête gehouden onder kleine ondernemingen in de Verenigde Staten. Hieruit bleek dat de ondervraagde ondernemers wel baat hadden bij LinkedIn, terwijl Twitter, toch ook een populair sociale media-platform, sterk achterbleef.