Mkb bewust van risico’s zakelijk gebruik online software
Ondanks dat bijna driekwart van de Nederlandse mkb’ers bewust is van de consequenties van het zakelijk gebruik van gratis software, wordt dit toch nog veelvuldig ingezet. 79 procent van de mkb-ondernemers gebruikt gratis consumentgeoriënteerde software om online samen te werken. Daarnaast wordt ook betaalde software gebruikt ten behoeve van online samenwerken (78%). Gemiddeld wordt hier tussen de 100 en 150 euro per jaar aan uitgegeven.
Joost Bolkenstein, Business Unit Manager bij Woozl: 'Op basis van deze onderzoeksresultaten kunnen we wel stellen dat het MKB zich bewust overlevert aan de risico’s en voorwaarden van gratis online software. De voorwaarden en risico’s worden wellicht met een korreltje zout genomen, terwijl er wel degelijk consequenties aan vast zitten. Toch is het een goed teken dat de ruime meerderheid van de MKB’ers naast gratis software, ook betaalde software inzet. Ondernemers doen er verstandig aan om de risico’s toch in beschouwing te nemen en hun strategie hier eventueel op aan te passen.'