Sim only steeds populairder

Redactie WINMAG Pro
De consument wordt bewuster van het feit dat mobiele abonnementen inclusief een toestel een forse prijs met zich meebrengen. Steeds meer klanten zijn dan ook op zoek naar goedkopere alternatieven. Naast het abonnement in combinatie met een telefoon, en de ruime verscheidenheid aan prepaid pakketten, kiezen klanten steeds vaker voor sim only abonnementen.

Onderzoek

Uit een onderzoek van SimOnlyRadar.nl blijkt dat ruim één op vier (27 procent) van de Nederlanders tussen de 18 en 55 jaar op dit moment gebruik maakt van een sim only abonnement. Een duidelijke groei in populariteit is zichtbaar, want een onderzoek van Telecompaper wees uit dat in het vierde kwartaal van 2012 nog 21 procent koos voor een sim only abonnement. Een stijging van zes procent in minder dan een jaar.

Onder de sim only gebruikers behoudt het merendeel - 72 procent - zijn huidige mobiele telefoon na het aanschaffen van een sim only abonnement en 28 procent gaf zelfs aan een nieuwe telefoon los te hebben gekocht bij het abonnement. Nederlanders blijken na het aflopen van het oude abonnement nog steeds tevreden over hun huidige telefoon en komen er al snel achter dat ze goedkoper uit zijn met een nieuwe sim only en hun bestaande telefoon.

Losse aanschaf telefoon

Het onderzoek toont aan dat consumenten steeds vaker een uitgebreide berekening maken en kijken naar de prijs van de telefoon bij het abonnement ten opzichte van de kosten van een sim only en de vervangingswaarde van het mobieltje wanneer deze onverhoopt kapot zou gaan. De uitkomst van deze rekensom valt steeds vaker positief uit in de richting van de losse aanschaf en een sim only abonnement.

Losse toestellen zijn dus steeds meer in trek, waarbij moet worden aangetekend dat een nieuw toestel vaak een grote investering is. Dit opent de weg voor toestellen in het middensegment en merken die zich nadrukkelijk richten op klanten die een lostoestel kopen en geen honderden euro’s wensen uit te geven voor het nieuwste topmodel. Sommige providers waaronder Telfort spelen hier handig op in door tweedehands toestellen aan te bieden in hun webshop. Simyo kiest voor een eigen strategie binnen haar telefoonshop. De telecomprovider biedt haar klanten een ruime verscheidenheid aan middensegmenttoestellen aan tegen een scherp en laag tarief.

Niet alleen de providers zien deze nieuwe ontwikkeling. Ook de consumentenbond is zich van de ontwikkeling bewust en presenteerde voor de zomer een overzicht van de beste budgetsmartphones. De vereniging stelt dat je voor veel geld een topmodel met de nieuwste snufjes kunt kopen, Maar lang niet iedereen heeft zo’n toestel echt nodig. Tegenwoordig heb je voor minder geld ook een prima smartphone, die in vele gevallen hetzelfde biedt als een duurder topmodel.

Toekomst

Het onderzoek van Telecompaper leert ons ook dat 39 procent van de consumenten denkt op den duur een snel mobiel netwerk nodig te hebben, met een downloadsnelheid van minimaal 100 Mbps. Een jaar geleden was dat nog 27 procent. Een nieuwe telefoon of een nieuw abonnement zijn daarbij niet direct noodzakelijk. Databundels als toevoeging op het sim only abonnement zijn voor consumenten een stuk toegankelijker geworden en bij sommige providers kunnen deze zelfs naar eigen inzicht online worden aangepast.

De populariteit van het sim only abonnement is aan een flinke opmars bezig ten koste van prepaid en het abonnement met toestel. Beide onderzoeken laten nadrukkelijk zien dat steeds meer mensen de goedkope sim only abonnementen ontdekken en kiezen voor losse abonnementen met een mobiele telefoon uit het middensegment. Een positieve ontwikkeling in een tijd waarin mensen massaal de hand op de knip houden.

Dit is een gastbijdrage van Simyo.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie