Zeven redenen om te kiezen voor een lokale managed hoster
1. Meer ondersteuning
De inbreng die je krijgt van een lokale cloud-partner is doorgaans meer verregaand dan wat je kan verwachten van een overzeese partner als Amazon.com, waar je het toch vooral zelf moet uitzoeken. Daar moet je over enige IT-expertise beschikken of mensen in huis moet hebben die ermee aan de slag kunnen gaan.
Bij deze overzeese hosting omgevingen zijn doorgaans ‘unmanaged’: men gaat er van uit dat u het beheer zelf doet. U hebt dus intern (terug) mensen nodig om te bepalen welke resources u nodig heeft en wat de ideale oplossing is voor uw situatie. De laatste jaren zagen we echter de overgang van deze unmanaged hosting naar managed hosting waarbij de hostingpartner, door middel van een Service Level Agreement (SLA), het management voor zijn rekening nam gekoppeld aan een compensatieregeling bij niet-naleving.
2. Betere bereikbaarheid
Een lokale hoster ligt niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk dichter bij je bedrijf. De ondersteuning verloopt in uw eigen taal en door personen die in dezelfde tijdszone werken. De dienst is normaal gezien bereikbaarder en (ook inzake tarieven) vaker afgestemd op kleine en middelgrote ondernemingen. Dat is ook nodig. Hosting is de laatste jaren maatwerk geworden waarbij de expertise van een hostingbedrijf onontbeerlijk is. Dergelijke kennis en dienstverlening kan je onmogelijk verwachten van een multinational die één standaardoplossing aanbiedt.
3. Betere bereikbaarheid (bis)
Je hostingbedrijf is niet alleen beter bereikbaar in functie van ondersteuning. Jijzelf bent dat ook, maar dan wel voor jouw klanten. Een lokaal gehoste website is namelijk sneller en vlotter bereikbaar voor je bezoekers.
4. Dezelfde taal
Een lokale partner praat niet alleen je taal voor de pure ondersteuning van je infrastructuur en toepassingen, maar praat ook dezelfde taal wat je IT en business betreft. Een lokale dienst kent ook de lokale gebruiken en geplogenheden. Want een doorsnee Amerikaanse bedrijf verschilt in menig opzicht van een doorsnee Belgisch of Nederlands bedrijf.
5. Betere garanties
Je krijgt bij een lokale hoster vaak betere ‘Service Level Agreements’ (of SLA’s) en dus sterkere garanties op het verstrekken van de dienst dan dat je bij de eerste de beste overzeese hosting-partner gaat aankloppen. Dankzij Service Level Agreements of SLA’s van een ‘managed’ hosting provider hoef je je alvast geen zorgen te maken.
6. Juridische zekerheid
De servers van je hostingbedrijf – en dus ook jouw data en toepassingen - staan fysiek in België of Nederland, wat juridisch nodig of nuttig kan zijn in het geval van een conflict tussen partijen. Want een juridisch conflict in het buitenland, en zeker buiten de EU, is een strijd op onbekend terrein.
7. Juridische zekerheid (bis)
Ook voor andere juridische perikelen zit je best bij een hostingbedrijf in eigen land. In de Verenigde Staten geldt bijvoorbeeld de Patriot Act, waarbij Amerikaanse bedrijven in principe inzake mogen of kunnen krijgen van data die zich op hun grondgebied bevindt. Kunnen (of willen) internationale partijen garanderen dat jouw data op hun servers veilig zijn voor hun overheden?