‘Een communicatieoplossing moet bedrijfsbreed worden ingevoerd’

Redactie WINMAG Pro

De adoptie van Unified Communications is nog lang niet waar deze moet zijn. Veel bedrijven doen een dappere poging om hun interne en externe communicatie op één lijn te krijgen, maar de uiteindelijke resultaten blijven vaak uit. Volgens Holger Reisinger, Senior VP Alliances, Producten en Marketing bij Jabra, ligt dit niet direct aan de oplossingen zelf, maar juist aan de manier waarop deze worden ingevoerd.

Met het verschijnen van de nieuwe Jabra Evolve headset-lijn grijpt Reisinger de kans aan om bedrijven op een andere manier met unified communications kennis te laten maken. Volgens hem worden er kansen gemist bij het invoeren van het systeem en dat ligt vooral aan de manier waarop dit gebeurt. ‘Kenniswerkers zijn een onvoorstelbaar belangrijk onderdeel van onze samenleving geworden, in 2020 schatten we zelfs dat het overgrote deel van de werknemers actief is als kenniswerker.’ Daarom was het des te vreemder om te merken dat hoewel informatie steeds waardevoller wordt en de hoeveelheid data explodeert, de betrouwbaarheid hiervan niet is toegenomen. ‘Technologie kan daar het verschil maken, maar dan moet die wel worden geaccepteerd op de werkvloer,’ aldus Reisinger.

Gewoontedieren

‘Ik wilde begrijpen waarom dit niet gebeurde en heb onderzoek laten doen waaruit bleek dat dit een deels psychologische reden heeft.’ Volgens Reisinger zijn mensen nog altijd gewoontedieren en blijft het lastig om een nieuwe oplossing als UC goed in te voeren wanneer dit niet door het hele bedrijf wordt gedaan. ‘Vaak zie je dat de ICT-afdeling iets uitrolt dat vervolgens maar lastig wordt opgepakt door de rest van het bedrijf, mensen grijpen toch uit automatisme naar hun vaste telefoon of mobiel. Ze blijven in hun comfortzone hangen. Toch merken we ook dat wanneer mensen een goede oplossing echt gaan gebruiken ze er vanzelf verliefd op worden, omdat ze zien dat hun productiviteit toeneemt.’

Rust op de werkvloer

Een van de manieren waarop Reisinger dit hoopt te bereiken is door de afleiding die werkenden meemaken op de werkvloer te verminderen. ‘Bedrijven hebben dit proberen op te pakken door aparte ‘stille’ ruimtes voor medewerkers in te richten. Het gevolg was dat deze vaak door medewerkers worden geclaimd, de kampeerders, zoals ze al gekscherend worden genoemd.’ Werknemers hebben dus behoefte aan rust op hun eigen werkplek, elders gaan ze die niet vinden. ‘Als je eenmaal je concentratie kwijt bent, kost het je tot 23 minuten deze weer op hetzelfde niveau te krijgen, dus daar moeten we wat aan doen.'

Overal bruikbaar

Deze twee punten: het probleem van de gewoontedieren en het gebrek aan concentratie op de werkvloer, hoopt Reisinger met de nieuwe lijn Jabra-headsets te tackelen. ‘Het eerste punt pakken we aan door de headset een 3,5 mm stekker mee te geven. Hierdoor kan deze worden gebruikt op je eigen smartphone of tablet en is de drempel om de headset te gebruiken meteen een stuk lager.’ Daarnaast is de verrassend stijlvol uitziende headset voorzien van ruisonderdrukking voor niet alleen lage, maar ook hoge tonen, waardoor het rumoer van de werkvloer echt kan worden onderdrukt. ‘Toch zal je zien dat veel collega’s de hint nog altijd niet snappen, dus hebben we een rode lamp in de headset gezet, waarmee je aan kunt geven dat je met rust gelaten wilt worden. Rood is een duidelijke kleur, iedereen weet hiermee meteen je wat bedoelt. Hierdoor kan je personeel in alle rust hun werk doen, zonder de concentratie te verliezen.’

Reisinger liet het product testen bij veertien grote bedrijven en was verheugd te zien dat zijn ideeën aansloegen. ‘De productiviteit ging omhoog, mensen werden rustiger, omdat ze hun werk goed konden doen. De reacties waren uitzonderlijk positief.’ De ultieme lakmoesproef is dan of de tests ook uitmonden in bestellingen. ‘Bijna alle bedrijven hebben onze nieuwe headsets ook ingekocht en we krijgen nog altijd blije reacties van medewerkers die helemaal in de wolken zijn.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie