Facebook overweegt reclame in berichtenapps
David Marcus, hoofd van de berichtenafdeling van Facebook, liet dit gisteren weten tijdens de Digital Life Design conferentie in Munchen. Facebook wil experimenteren met manieren om geld te verdienen aan de eigen berichtendienst, maar heeft daar volgens Marcus geen haast mee. ‘We zullen een aantal dingen proberen en hopelijk vinden we een oplossing die een echt probleem voor de gebruikers oplost en uiteindelijk ook praktisch is voor de zakelijke kant’, tekende The Wall Street Journal op.
Azië
Als voorbeeld noemde Marcus de Aziatische markt, waar sommige berichtenapps worden gebruikt om content te verkopen. ‘In China zijn er zelfs hele ecosystemen rond de apps gemaakt’, aldus Marcus. Het is in echter niet de bedoeling om overal reclame te laten zien in Facebook Messenger. ‘De gebruiker moet niet het idee hebben dat hij constant lastig wordt gevallen door reclames en andere zaken, dat is niet de opzet.’
Marcus geeft verder aan dat hij niet verwacht dat Facebook Messenger en Whatsapp worden samengevoegd, omdat beide diensten een heel andere insteek hebben. Marcus is van plan om eerst met Facebook Messenger omzet te generen en overweegt onderdelen van het systeem later over te brengen naar Whatsapp. Wat voor effect dit zal hebben op de gebruikersaantallen van Whatsapp, dat altijd beweerde volledig reclamevrij te blijven, zal de komende tijd moeten blijken.