Seo: een crash course voor ondernemers

Seo: een crash course voor ondernemers

Redactie WINMAG Pro

'Maak je website seo-proof!', klinkt voor velen net zo technisch en ingewikkeld als 'Zorg dat de mpi-verbindingen naar alle plc's kloppen!' Gelukkig valt dat heel erg mee. Sterker nog, met een paar praktische tips kun je meteen zelf aan de slag.

Als ondernemer ben je je meer dan ooit bewust van het belang van een goede website. Deze moet qua look en feel volledig aansluiten bij de doelgroep. Ook is het belangrijk dat in één oogopslag te zien is wat jouw bedrijf te bieden heeft. En iedereen weet dat wanneer je website niet goed of niet snel genoeg werkt, bezoekers al binnen enkele seconden vertrekken. Maar met een schitterende website met een feilloze performance alleen ben je er nog niet. Want als je simpelweg nooit gevonden wordt, waar heb je hem dan voor gemaakt? Het is noodzaak je website zo in te richten dat zoekmachines vinden dat jouw website in beeld moet komen. Dat doe je met seo.

Wat is seo precies?

Seo staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. In het kort is de definitie hiervan: 'Het verbeteren van alle factoren om een website zo hoog mogelijk te laten ranken in zoekmachine resultaten, waarbij gebruik gemaakt wordt van relevante zoekwoorden.'

Wat is het nut van seo?

Uit onderzoek blijkt dat het gros van de internetbezoekers tijdens het zoeken in Google niet of nauwelijks naar beneden scrolt. Als jouw website pas onderaan pagina vier van de resultaten staat, krijgen de meeste bezoekers de link naar jouw site niet eens te zien. Bij de juiste toepassing van seo zorg je ervoor dat jouw webpagina wel hoog in de zoekresultaten zichtbaar is.

Hoe pas je seo toe?

Er is zoveel informatie te vinden over dit onderwerp dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Elke seo-specialist heeft zijn eigen visie en tactiek. Toch zijn er een aantal basisregels die in alle gevallen gebruikt worden. Dit zijn eenvoudige richtlijnen die je zelf kunt toepassen:

  • Googlebot-vriendelijke inhoud maken
  • Kiezen van juiste zoekwoorden
  • Optimalisatie zoekwoorden (Voor de schermen)
  • Optimalisatie zoekwoorden (Achter de schermen)
  • Links naar jouw website
  • Website geschikt voor alle apparaten
  • Updaten en aanvullen

De grootste stap wordt hier feitelijk al mee gezet en zal leiden tot een aanzienlijk verschil in ranking. Om je op weg te helpen, geven we je meer informatie over deze richtlijnen.

Kies een opmaak waar de robot van Google blij van wordt

Vanwege de verschillen in structuur en opbouw van websites is het voor de Googlebot moeilijker of juist makkelijker om er doorheen te scrollen. Deze robots worden ook wel crawlers of spiders genoemd. Als het voor een crawler te moeilijk wordt om zich door de site te worstelen, haakt hij in het ergste geval zelfs helemaal af.

Makkelijk:
+ Eenvoudige opbouw en tekst, bij voorkeur geprogrammeerd in html.
+ Een website zonder (onderliggende) errors.
+ Zo min mogelijk re-directs. Een re-direct is een doorverwijzing naar een andere website-url.

Moeilijk:
- Bewegende beelden, audio en plug-ins.
- Informatie die pas zichtbaar is achter een login.
- Ingewikkelde dynamische programmeertalen, zoals Flash en XML (AJAX).

Bepaal welke zoekwoorden naar jouw website moeten leiden

Stel een lijst op met algemene trefwoorden die van toepassing zijn op jouw website. Let er vooral op dat je je richt op wat jouw bedrijf uniek maakt. Een voorbeeld: je bent cateraar in Utrecht. Je levert handgemaakte glutenvrije taarten en gebak in de regio. De kans dat je met het zoekwoord 'cateraar' in de top drie komt de staan in de zoekresultaten is niet heel groot. Voeg daarom woorden toe die wel op jou van toepassing zijn, maar niet per se op je concurrenten. Zoals 'Utrecht', 'glutenvrij', 'taart' en 'gebak.' Natuurlijk wil je ook graag gevonden worden voor andere zaken waar je in uitblinkt. Lever je taarten op speciaal verzoek met een cadeau en verjaardagsballonnen? Zet dan ook die trefwoorden op de lijst. Er bestaat geen maximum voor het aantal zoekwoorden. Zorg er wel voor dat ze relevant zijn en dat je overzicht houdt.

Optimaliseer je zoekwoorden (voor de schermen)

Zet de zoekwoorden sowieso in de titel. Hoe eerder het zoekwoord in de kop staat hoe beter: 'Glutenvrije taart kan dagelijks op bestelling geleverd worden' geeft een beter resultaat dan 'Dagelijks kan op bestelling glutenvrije taart geleverd worden'. Maak een tekst vervolgens minimaal 350 woorden lang en plaats de zoektermen nogmaals in de eerste dertig woorden. Probeer elke 300-400 woorden de zoekwoorden terug te laten komen. Ook tussenkoppen, vetgedrukte teksten en opsommingen krijgen extra aandacht van Google. Zorg ook dat je in de laatste alinea de zoekwoorden nog eens terug laat komen. Vergeet niet dat de tekst in eerste instantie bedoeld is voor de bezoeker en pas op de tweede plaats voor de zoekmachine. Als een tekst niet lekker leest door vreemd taalgebruik als gevolg van je zoekwoorden-strategie, zullen de lezers sneller afhaken dan je lief is. Maar dat is niet de enige reden.

Google heeft een zogenoemd 'algoritme filter' ingevoerd. Deze algoritme filter, Hummingbird, onderzoekt of er met het zoekwoord niet gespammed wordt en of er ook synoniemen en andere manieren gebruikt worden om hetzelfde uit te drukken. Hummingbird wordt ook gebruikt om beter taal te doorgronden. Stel je een artikel voor over een bank. Dat kunnen twee dingen zijn: een stuk over een financiële instelling of een stuk over een meubel. In het artikel staan ook de woorden zitmeubel en chaise longue. Dan begrijpt Hummingbird dat het gaat om een zitmeubel. Weer even terug naar het voorbeeld van de cateraar uit Utrecht: schrijf in de tekst niet uitsluitend over taart, maar soms ook over traktatie, zoetigheid, gebak of patisserie. Variëren doe je dus niet alleen om te voorkomen dat tekst onnatuurlijk leest, maar ook zodat Google goed begrijpt waar de pagina over gaat.

Optimaliseer je zoekwoorden (achter de schermen)

Zorg ervoor dat de zoekwoorden in alle naamgevingen terugkomen. Het belangrijkste is de url van betreffende pagina, ook hier geldt weer hoe meer naar voren geplaatst hoe beter. Geef alle bestanden namen die beginnen met de zoekwoorden. Kies voor afbeeldingnamen als 'Glutenvrije_taart_bosbessen_ cheesecake', 'Glutenvrije_taart_ aardbeien_slagroom' en 'Glutenvrije_ taart_bruidstaart'. Pas dit ook toe bij andere files en paginanamen.

Hoe meer links naar jouw website hoe beter

De kracht van social media is voor het grootste deel dat je snel heel veel exposure kunt krijgen. Een bijkomend voordeel is dat de som van de links naar jouw website ook weer zorgen voor een hogere plaatsing in de zoekresultaten. Gebruik daarom Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest niet alleen zelf, maar plaats ook buttons onder je artikelen waardoor bezoekers ze kunnen liken en sharen. Daarnaast werken links vanuit veel bezochte webpagina's ook heel erg goed. Onderzoek eens of je een gastblog kunt schrijven bij een collega. Of bekijk of je een nieuwsartikel of advertorial over jouw bedrijf kunt plaatsen op een website met hoge bezoekersaantallen. Dit heet 'linkbuilding'. Er zijn tientallen zo niet honderden manieren om aan linkbuilding te doen, hiervan zijn talloze lijstjes via Google te vinden.

Hoe meer hoe beter is overigens niet helemaal waar. Er bestaan ook slechte links, dat zijn links die alleen worden geplaatst om zoekmachines te manipuleren. Bijvoorbeeld links geplaatst in een footer of een sidebar. Of links die tegen betaling op buitenlandse pagina's geplaatst worden die niets te maken hebben met jouw bedrijf. Zoekmachines herkennen dit en zullen dit gedrag bestraffen. Je wordt dan bijvoorbeeld uit de index van de zoekmachine verwijderd of heel moeilijk vindbaar.

Maak je website ook geschikt voor smartphones en tablets

Het percentage van websitebezoeken via een mobiel apparaat ligt tegenwoordig al boven de vijftig procent. Alsof dit alleen al niet reden genoeg is om je website daarvoor geschikt te maken: Google rankt websites die niet geschikt zijn voor smartphones of tablets als minder interessant. Elke twijfel om je website hierop aan te passen is hiermee nu echt van de baan.

Vernieuwing is van levensbelang

Zodra je je website fantastisch seoproof hebt gemaakt en het werpt zijn vruchten af, is het niet de bedoeling om achterover te leunen en met de armen over elkaar te gaan zitten. Google houdt namelijk meer van actuele informatie en minder van oud nieuws. Regelmatig nieuwe content op je website plaatsen, zorgt ervoor dat je hoog in de zoekresultaten blijft. Een wekelijkse blog is een veelvoorkomende manier om te zorgen voor relevante nieuwe inhoud op je webpagina. Ook een kleine update in een ouder artikel kan al verschil maken.

Seo tot in de laatste details

Heb je bovenstaande basisregels toegepast en wil je meer? Een top drie notering met verschillende zoekwoorden-combinaties? Ga dan verder aan de slag met bijvoorbeeld de Google seo starter guide, doe een cursus of haal je informatie uit de vele blogs en nieuwsartikelen over dit onderwerp. Het is echt geen rocket science. Net als de boekhouding: de meeste ondernemers kunnen dit prima zelf. De vraag is daarom meer of je je tijd er wel aan wilt besteden. Heeft het je interesse en vind je het leuk om zelf hiermee aan de slag te gaan? Dan kun je veel zelf doen. In het andere geval huur je een professional in.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie