Nederland webwinkelt onder de maat
De Britten steken qua internetaankopen ver boven de rest uit. Zij gaven het afgelopen half jaar maar liefst 1285 euro uit aan twaalf producten. Nederlanders blijven daar met 612 euro aan drie producten ver achter. Frankrijk geeft online het minst uit. De Fransen blijven met gemiddeld 383 euro voor zes artikelen achter bij de rest.
Vertrouwen
Hoewel Nederland dus nog wat achterblijft op webwinkelgebied, zal volgens Piet-Hein Kerkhof, managing director van Kelkoo, het komende jaar het aantal online gekochte producten zeker toenemen. "Met de introductie van betaalsysteem iDeal verwacht ik dat Nederlandsers ook sneller goedkope producten gaan kopen. Door met een betaalsysteem van je eigen bank te kopen, zal het vertrouwen van de online consument toenemen."
Vakanties en vliegtickets
Vakanties en vliegtickets zijn veruit verantwoordelijk voor het grootste deel van de online aankopen in Nederland. Van alle vakanties is tachtig procent online gezocht en zelfs 42 procent via het web daadwerkelijk geboekt. Nederland is hiermee zelfs Europees koploper. Ook voor het web minder gangbare artikelen als kleding en onroerend goed wint in Nederland aan populariteit; het is voor het eerst dat deze producten in de top tien van internetaankopen staat.
Voor het onderzoek zijn 7000 Europeanen genterviewd, waaronder 500 Nederlanders. Het onderzoek werd uitgevoerd door de European Interactive Advertising Association.