MKB Proof 2016: Unified Communications
Toch is het nog niet zo heel lang geleden dat telefoon en computer aparte protocollen hadden en dat telecom en computing strikt gescheiden werelden waren. Unifed Communications is het sleutelwoord. Wat gaat de toekomst brengen naast gelijktijdige transmissie van beeld en geluid? Geur en smaak? Fysieke objecten? We gaan het zien.
Unified Communications (UC) betekent eigenlijk alle eendrachtige communicatie en staat voor de complete technische integratie van allerlei communicatievormen. Denk hierbij niet alleen aan lekker skypen, maar bijvoorbeeld ook aan de integratie van agendafunctionaliteiten, e-mail, webvergaderingen en instant messaging met verschillende apparaten als smartphones of tablets. UC is een relatief jong fenomeen en volgde vrij kort op de introductie van VoIP, de technologie die telefonie en e-mail een digitaal jasje gaf. Ondanks dat UC nog jong is, is het als communicatievorm al helemaal ingeburgerd in ons dagelijks leven - we skypen en whatsappen heel wat af. Maar ook op kantoor hebben we er mee te maken - via het bedrijfsnetwerk weten we exact wie van onze collega’s wat op welk tijdstip doet en waar hij of zij zich bevindt. En mind you, de baas weet het ook. Het mooie van UC is dat de lijntjes niet alleen veel korter zijn, maar ook dat we gemakkelijker met elkaar in contact komen omdat we voor verschillende locaties, tijdstippen en boodschappen altijd wel een ander optimaal communicatiemiddel tot onze beschikking hebben. De snelheid van informatie neemt ook toe en we werken veel efficiënter. Hopen we. We zijn in ieder geval beter bereikbaar. Correctie: vrijwel altijd en overal bereikbaar. In hoeverre je dat ambieert is maar de vraag, maar binnen een organisatiesetting is het natuurlijk wel zo handig.
Er is natuurlijk een Grote Maar. Het risico bestaat dat we verdrinken in de mogelijkheden en we een overkill aan communicatie over ons heen krijgen. Voor zover dat nu niet al het geval is - in de 24-uurseconomie gaat menig werknemer nu al gebukt onder de stress van het altijd maar bereikbaar moeten zijn. Verstandig en evenwichtig communicatiegebruik blij. mensenwerk en is dus het parool.
Wat allemaal natuurlijk niet wegneemt dat de ontwikkelingen op het gebied van UC gewoon blijven doordenderen. UC zit in de lift en komt daar voorlopig niet uit, daarbij sterk gefaciliteerd door de parallelle ontwikkeling van de cloud en technologieën die op hun beurt daar weer de vruchten van plukken. Was het gebruik van UC in Nederland tussen 2010 en 2015 vrij bescheiden, de curve gaat onmiskenbaar steeds steiler omhoog. Bedroeg de marktpenetratie van UC-toepassingen in Nederland in 2015 nog 23 procent, dit jaar lag die op 25,5 procent, voor 2017 geven de prognoses een percentage van meer dan 34 aan. Net als voor veel nieuwe technologieën geldt ook voor Unified Communications: it’s here to stay.