HubSpot lanceert de eerste gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).
HubSpot lanceert vandaag AI Search Grader, de eerste gratis tool die merken helpt om inzicht te krijgen in hoe ze naar voren komen in Large Language Models (LLM) en bij AI-zoekopdrachten.
"Mensen zoeken minder met traditionele zoekmachines zoals we gewend zijn, en meer met AI-tools. Dat betekent dat wat marketeers jarenlang hebben gedaan om klanten aan te trekken, niet meer zo effectief is”, zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. "Nu AI steeds vaker wordt gebruikt om informatie te vinden, wil HubSpot marketeers helpen om in deze nieuwe omgevingen op te vallen en ontdekt te worden. Dat is precies wat AI Search Grader marketeers biedt – een nieuwe, gratis manier om verbinding te maken met hun klanten en prospects in het AI-tijdperk."
AI Search Grader helpt marketeers van SEO naar LMO
Tot nu toe testen marketeers handmatig hoe hun merken naar voren komen in AI-zoekopdrachten. Ze bezoeken verschillende omgevingen, maken specifieke prompts, verzamelen de respons en destilleren daaruit de resultaten. Dat is een arbeidsintensieve manier om maar een fractie van de informatie te bemachtigen die online staat en die ze nodig hebben. En er zijn nog weinig richtlijnen en tools om resultaten te vertalen naar acties.
Voor de AI Search Grader van HubSpot is geen AI-expertise nodig en de tool voorkomt dat marketeers moeten gissen naar hoe hun merk wordt weergegeven in AI-zoekopdrachten. AI Search Grader helpt marketeers gerichte prompts op te stellen, zet de prestaties van het merk in de juiste context en maakt Language Model Optimization (LMO) eenvoudig.
AI Search Grader biedt onder meer:
- een algemeen rapportcijfer, waarmee marketeers en ondernemers in één oogopslag inzicht hebben in hoe hun merk in het algemeen presteert in alle LLM’s die HubSpot monitort;
- inzicht in merkzichtbaarheid, dankzij:
- een unieke merksentiment score, die de gebruikte taal in AI-reacties een waarde geeft en zo marketeers helpt begrijpen hoe hun merk wordt besproken en waargenomen;
- de Share of Voice (SOV) score, die de merkzichtbaarheid meet en afzet tegen die van concurrenten in dezelfde categorie;
- analyses op maat, waarmee marketeers direct en makkelijk zien wat goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn om het merkbewustzijn en het merksentiment te versterken.
AI Search Grader is wereldwijd beschikbaar in het Engels en voor elke marketeer gratis te gebruiken.
*HubSpot State of Consumer Trends Report, January 2024