HP Discover 2014: inkijkje in toekomst van mobile

HP
Redactie WINMAG Pro
Als we HP mogen geloven, dan zijn apps, smartphones en tablets zijn nog maar het begin van het mobiele tijdperk. 'Mobile bevindt zich nu op hetzelfde punt als het internet in 1999', aldus HP op HP Discover. Tijdens een keynotesessie deed het zijn visie op de mobiele toekomst uit de doeken en schetse het enkele belangrijke demografische trends die daarmee samenhangen.

De opkomst van 'mobile' is al even bezig en inmiddels overal zichtbaar. Smartphones zijn gemeengoed en de tablet heeft een enorme opmars gemaakt. Het Nieuwe Werken, BYOD, het zijn allemaal trends die min of meer direct volgen uit de opkomst van mobiele technologieën. Toch staan we nog maar aan het begin van dit tijdperk, volgens HP.

De opkomst van mobile kun je niet loszien van de veranderende demografische samenstelling wereldwijd, zo vertelt HP. Volgens hen zijn de volgende zaken aan de gang

De wereldwijde bevolking groeit explosief

Binnenkort telt de wereldbevolking 8 miljard personen. Daar zal het niet bij ophouden, tegen het einde van deze eeuw zullen zo'n 26 miljard mensen deze planeet bewonen.

Vergrijzing neemt toe

Tegelijkertijd worden mensen steeds ouder en worden relatief minder kinderen geboren dan enkele tientallen jaren geleden. Ook die trend zal zich voortzetten, waardoor de bevolking steeds verder zal vergrijzen.

Welvaart breidt uit naar opkomende markten

Landen als China en India zijn aan een enorme opmars bezig wat welvaart betreft. Dat betekent ook dat de penetratie van zaken als smartphones en tablets daar zal toenemen en mobiel breedband ook daar steeds meer gemeengoed wordt.

Kennis en gebruik van mobiele technologieën wordt gemeengoed

Generatie Y en generatie Alpha krijgen mobiele technologie vanaf geboorte met de paplepel ingegoten. Kinderen weten al vanaf zeer jonge leeftijd hoe ze met een smartphone en tablet moeten omgaan.

Natuurlijk kan HP met deze ontwikkelingen in het achterhoofd niet stilzitten. Het schetste dan ook een aantal zaken waar ze nu al mee bezig is, wat hun aandacht krijgt of wat in de toekomst een grote(re) rol speelt binnen het HP portfolio.

Hyper-mobiliteit

Mobiele technologie manifesteert zich niet alleen maar meer als mobiele apparaten. Denk aan wearables, smart watches, kleding: zo goed als alles om ons heen en wat we gebruiken wordt 'connected'. We gaan van 'using tech' naar 'becoming tech'. HP wil hier meer mee gaan doen en zich storten op slimme accessoires. Daarbij zal het uitgangspunt 'fashion first' zijn, want volgens HP zijn wearables op dit moment behoorlijk lelijk, en dat zit grootschalige adoptie in de weg.

Contextuele 'immersive' ervaringen

Informatie ligt steeds meer aan de oppervlakte en raakt aan wat we op dat moment doen, waar we op dat moment zijn of met wie we op dat moment werken. Context van data wordt belangrijk en informatie is niet meer 'on demand' maar zal steeds vaker pro-actief naar ons gepusht worden. Ook 'offline' en 'online' zal steeds vaker met elkaar in verbinding staan.

Een goed voorbeeld van een concreet product dat aan die laatstgenoemde ontwikkeling appeleert is HP's Live Photo. Hiermee kun je een statische, fysieke foto koppelen aan een video. De gebruiker ziet de video op het moment dat het met zijn smartphone de foto inscant. HP zal deze technologie ook gaan gebruiken in zakelijke omgevingen. 'Live Paper' kan extra informatie tonen bij bijvoorbeeld fysieke blueprints of zakelijke documenten door deze te scannen met je mobiel. Een ander product waar HP momenteel aan werkt is de Enterprise Virtual Assistant. Dit kun je zien als een soort zakelijke variant van de stemgestuurde mobile assistants die we momenteel kennen van de diverse mobiele platformen.

Internet of things

We gaan van een wereld van 'velen van ons online' naar een wereld van 'alles online'. Niet alleen mensen, maar ook apparaten zullen het internet bevolken. Denk daarbij aan huishoudelijke apparatuur, mini-pc's, auto's: alles met een stekker krijgt een ip-adres.

3D-printing

3D-printing is de laatste tijd veel media-aandacht gehad. Toch staan we nog maar aan het begin van het 3D-printingtijdperk. We gaan kort gezegd van 'manufacturing' naar het veel toegankelijkere 'making'. Is het nu nog voorbehouden aan enkelingen, 3D-printing zal in de toekomst voor een breed publiek beschikbaar komen en HP zal daarin volgens hen een grote rol spelen, van ontwerp tot de 3D-afdruk.

Cog Ex Machina

HP werkt momenteel aan een machine genaamd 'Cog Ex Machina. Deze werkt ongeveer zoals ons brein: via neurale netwerken en zelflerende mechanismen. Het moet (visuele) big data-analyse zonder menselijke tussenkomst mogelijk maken op een intelligente manier. Het filmpje hieronder geeft meer uitleg en voorbeelden uit de praktijk waarbij deze technologie zijn waarde kan bewijzen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie