Headset kopen? Hier let je op!
De aanschaf van een headset is niet zo eenvoudig als mensen denken. Door het grote aanbod is het bijzonder lastig om een keuze te maken voor wat jij nodig hebt. En nog belangrijker: wat overeenkomt met jouw wensen en behoeften. Wij helpen je een handje.
Er is allereerst een schifting te maken tussen bekabelde en draadloze headsets. Draadloze headsets hebben het voordeel dat de draad niet in de knoop kan raken (waar veel mensen vaak last van hebben), maar bekabelde headsets hebben geen last van verbindingsproblemen met bluetooth. Modellen met een usb of 3,5mm-kabel zijn in verhouding goedkoper, maar de bewegingsvrijheid is dan logischerwijs weer beperkt. Draadloze headsets hebben logischerwijs energie nodig om optimaal te werken. Daarvoor heeft het product een accu.
Hoewel de batterij van de meeste producten urenlang meegaat, is regelmatig opladen Het is belangrijk dat je je goed realiseert wat de gaming-headsets inhouden. Je wilt natuurlijk dat het apparaat perfect aansluit op jouw wensen. Overweeg voor een spelcomputer om die reden een specifieke Xbox One headset of PS4 headset. Reguliere bluetooth-headsets kun je in veel gevallen namelijk niet draadloos met een gameconsole verbinden. Overigens sluit je iedere headset met een 3,5mm-connector rechtstreeks op de controller van een Xbox One of PS4 aan, dus het is in dat geval niet nodig om bijvoorbeeld een gespecialiseerde PlayStation headset te kopen – tenzij je dus per se een draadloze headset wilt.
VR
Maar er bestaan nog meer headsets, zoals de VR-headsets. Hierbij positioneer je het scherm vlak voor je ogen. Dankzij het 360-graden perspectief beweeg je binnen een virtuele wereld en lijkt het net alsof je daadwerkelijk middenin de actie zit. Een dergelijke headset is in verschillende varianten en prijsklassen te koop. Zo bestaan er goedkope modellen waarin je een geschikte smartphone kunt bevestigen. Bovendien zijn er duurdere modellen die met bepaalde platforms samenwerken, zoals de Sony PlayStation VR of Samsung Gear VR (Android).
Draagstijl
Ooit over nagedacht dat de draagstijl van de headset belangrijk is bij het kiezen voor een bepaalde variant? Zo heb je naast de gewone variant headsets die worden vastgezet middels hoofdbanden, maar tegelijkertijd bestaan er ook met oorhaken. En dan zijn we nekbanden nog vergeten. De varianten zijn voor personen die graag willen voorkomen dat hun haar in de war raakt door de headset. Bovendien, als je liever de vrijheid hebt om te kiezen tussen verschillende draagopties, dan zijn verstelbare hoofdtelefoons de beste optie. noodzakelijk. Hiervoor gebruik je de meegeleverde usb-kabel. Om te voorkomen dat je een headset met een lege accu enige tijd niet kunt gebruiken, leveren sommige fabrikanten een afneembare audiokabel met een 3,5mm-connector mee. Gaming Gebruik je de headset om te gamen? In vergelijking met doorsnee belapparaten beschikken gaming-headsets vaak over surround-geluid, zoals DTS of zelfs Dolby Atmos. Tijdens het gamen weet je dan precies waar het gevaar vandaan komt. Je draagt de oorschelpen van een gaming-headset vaak volledig over je oren om jezelf voor omgevingsgeluiden af te sluiten.
Geschiedenis
Al in 1919 was er sprake van een hoofdtelefoon uitgevonden door de Amerikaan Nathaniel Baldwin (1878-1961). Rond 1958 verscheen de hoofdtelefoon met stereo en later, vanaf 1980, de walkman als modernere versie ervan. Vanaf 2001 werd bij de iPod de hoofdtelefoon door oordopjes vervangen, vanaf 2009 is er sprake van zogeheten in-ear-dopjes die dieper in het oor gaan, waardoor de geluidskwaliteit beter is dan wel beter wordt beleefd. Terwijl de hoofdtelefoon in vele gevallen de voorkeur krijgt voor mobiele gebruikers, zijn audio-installaties nog altijd in de trek voor mensen die liever thuis van muziek genieten, of voor op de bank een alternatief zoeken voor de geïsoleerde ervaring die headsets bieden.
Augmented Reality
Google kondigde in mei de gloednieuwe Glass aan. Het gaat om de Google Glass Enterprise Edition 2. De Augmented Reality headset is bedoeld voor het bedrijfsleven. Terwijl de eerste editie van Google’s slimme bril bij een experiment bleef, is de huidige variant daadwerkelijk een product. Zo valt deze Edition 2 niet onder Alphabet’s X Moonshot Factory, maar daadwerkelijk onder de productlijn van Google. Het idee achter de Google Glass is dat medewerkers tijdens hun werk op hun glazen aanvullende informatie die hen helpt bij het uitvoeren van bepaalde taken kunnen zien.
De maandag gepresenteerde Google Glass Enterprise Edition 2 heeft net zoals zijn voorganger een doorzichtig scherm met een resolutie van 640 bij 360 pixels. De camera aan de voorkant is verbeterd en kan nu gebruikt worden om foto’s van 8 megapixel te maken, tegenover 5 megapixel bij de eerste Enterprise Edition. De bril is voorzien van een lampje, zodat omstanders kunnen herkennen dat er gefilmd wordt. De batterij in de nieuwe Google Glass is iets groter: 820 mAh in plaats van 780 mAh. Net zoals zijn voorganger kan de slimme bril via wifi en bluetooth verbinding maken met andere apparaten.