Gebruik van headset vergroot aantal telefoongesprekken met 75 procent

Redactie WINMAG Pro
Gemiste oproepen en niet in staat zijn om verbinding te krijgen is een aanhoudende ergernis op kantoor. Deals mislukken, gegevens raken kwijt en klantenservice die normaliter goed is, wordt ineffectief. Jabra en internationaal onderzoeksbureau YouGov voerden internationaal onderzoek uit onder 11.906 kantoorwerkers en mobiele werkers in 12 landen*. Uit dit onderzoek blijkt dat het gebruik van een draadloze headset deze problemen grotendeels oplost aangezien de gebruiker significant meer gesprekken meekrijgt.

Persbericht:

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat van alle factoren die van invloed zijn op een kantoorwerkomgeving, maar liefst tweederde van de respondenten vindt dat de telefoonhardware een significante impact heeft op de werktevredenheid. Aangezien het overgrote deel van de respondenten dagelijks ruim een uur aan de telefoon zit, is het belangrijk dat de telefoonuitrusting voorziet in optimaal comfort, mobiliteit en efficiëntie. Het gebruik van een headset kan hierbij duidelijk het verschil maken. Zo geven 7 van de 10 respondenten aan efficiënter te werken met een headset. In Nederland stijgt de efficiëntie met 90 procent bij het gebruik van een draadloze headset, met name omdat men de handen vrij heeft en daardoor andere werkzaamheden kan verrichten tijdens het bellen.

Aangezien 63 procent van de kantoormedewerkers afhankelijk is van het type telefoon dat wordt gebruikt, is het zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden. Ook omdat het de algehele werkefficiëntie en -prestatie verbetert. Zo kunnen er 62 procent meer telefoongesprekken worden gevoerd door gebruik van een bedrade headset en 75 procent meer gesprekken wanneer een draadloze headset wordt gebruikt. Ruim de helft van de werknemers die een traditionele telefoon gebruikt geeft aan zich hierdoor gehinderd te voelen bij het uitvoeren van standaard kantoorwerkzaamheden. Tevens geeft deze groep aan de potentie te hebben om efficiënter te werken als ze een headset zouden gebruiken.

“Efficiëntie en verhoogde mobiliteit zijn de belangrijkste voordelen voor gebruikers van draadloze headsets”, zegt Holger Reisinger, Vice President Marketing bij Jabra. “Meer en meer mensen multitasken tijdens het werk: denk aan het afhandelen van telefoontjes tijdens het bedienen van een PC of het wandelen door kantoor tijdens het bellen. Met een draadloze headset kan een verhoogde werkradius worden bereikt, waardoor de medewerker taakgericht in plaats van telefoongericht wordt. Het feit dat er 75 procent meer telefoongesprekken kunnen worden gevoerd, spreekt eigenlijk al voor zich.”

Anticiperen op de werkomgeving van morgen

Alle respondenten uit de twaalf participerende landen zijn het er over eens dat hun volgende headset draadloos moet zijn en dat een hoge geluidskwaliteit en comfort essentieel zijn. In Nederland hebben reeds 58 procent van de kantoorwerkers een draadloze headset. Een oplossing die de gebruiker de mogelijkheid biedt om rond te lopen tijdens het bellen, te bellen wanneer men onderweg is of tussen vergaderingen door.

Dingen die mensen doen tijdens het bellen

Het onderzoek laat tevens zien wat mensen doen terwijl ze aan de telefoon zijn. Het overgrote deel van de respondenten zoekt dingen op via de computer. Tekeningen maken, handgebaren en een printje uit de printer halen waren echter ook erg populair. Dit bevestigt de noodzaak voor mobiele apparatuur, onderstreept door het feit dat 63 procent van de respondenten veel van hun standaardtaken op meer dan 2,5 meter afstand van hun werkplek doet.

Over het onderzoek

In november 2012 verrichtte Jabra in samenwerking met internationaal onderzoeksbureau YouGov internationaal onderzoek onder 11.906 kantoormedewerkers en mobiele werkers in de leeftijd van 18-69. Het doel van het onderzoek was om de echte en gepercipieerde verschillen en houdingen tussen headsetgebruik op kantoor en de werkomgevingsgerelateerde zaken in kaart te brengen

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie