De nieuwe realiteit van telefoneren bij Tele2 Zakelijk

Redactie WINMAG Pro
Wanneer je als bedrijf klaar wilt zijn voor de toekomst, dan is het verstandig om nu al over te stappen naar VoIP. Maar wat is er precies mogelijk met deze techniek en waar moet je op letten? Wij spraken met Hein Boot van Tele2 Zakelijk over deze nieuwe vorm van bedrijfstelefonie.

Wat houdt Voip Connect precies in?
VoIP Connect is de nieuwe realiteit van telefoneren. Het is een gelijksoortige dienst als ISDN, met als enige verschil dat VoIP Connect efficiënter gebruikmaakt van het bedrijfsnetwerk. VoIP Connect is flexibel. Je kan het aantal spraakkanalen eenvoudig uitbreiden of tijdelijk terugbrengen. Het is bovendien scherp geprijsd en toekomstvast. Een veel gebruikte naam voor vergelijkbare diensten als Tele2 VoIP Connect is ‘SIP-Trunking’. Tele2 VoIP Connect is een betrouwbare, op IP gebaseerde verbinding tussen de telefooncentrale van de klant en het telefonienetwerk van Tele2 Zakelijk.

Voor wie is Voip Connect eigenlijk bedoeld? Wie is de doelgroep?
VoIP Connect van Tele2 Zakelijk is geschikt voor bedrijven die al een IP-telefooncentrale hebben of gaan aanschaffen. Zo’n centrale stelt hen in staat om zijn vaste telefonie nog beter te integreren met het bestaande bedrijfsnetwerk en de applicaties die daarover draaien. Vrijwel alle telefooncentrales die tegenwoordig verkocht worden hebben een IP-aansluiting voor de verbinding met het openbare telefonienetwerk.

Waarin onderscheiden jullie je van andere voipaanbieders, wat zijn jullie USP's?
Tele2 Zakelijk levert VoIP Connect over een separate lijn. Hierdoor leveren wij een dienst die kwalitatief gelijk is aan isdn tegen één van de scherpste tarieven in de markt. Tele2 Zakelijk gelooft in VoIP Connect. Daarom geven wij nieuwe klanten een eenmalige vergoeding bij de aanschaf van een IP-centrale. Veel van onze concurrenten leveren hun vergelijkbare VoIP Connect producten over overboekte internet- of VPN-verbindingen. Ook combineren zij vaak meerdere datadiensten op dezelfde lijn. Dit houdt in dat de kwaliteit van uw telefonieverbinding niet altijd gegarandeerd kan worden.

Welke technologieen staan er aan de basis van Voip Connect en waarom hebben jullie voor die technologieen gekozen?
VoIP Connect van Tele2 Zakelijk is gebaseerd op SIP (Session Initiation Protocol). Onze dienst voldoet voor 100% aan de SIP-Connect standaard van SIPforum.org. Dit forum is een wereldwijde organisatie die zich inzet voor de onderlinge compatibiliteit van verschillende op VoIP gebaseerde diensten (denk aan netwerkcomponenten, telefooncentrales maar ook telefonieoperators). Naast Tele2 Zakelijk zijn ook bedrijven als Avaya, Cisco, Microsoft, Nokia en Siemens lid van dit forum. De meeste IP-telefooncentrales zijn getest en geschikt bevonden voor VoIP Connect van Tele2 Zakelijk.

Welke kant ontwikkelt voip zich momenteel op? Hoe zien jullie de voipmarkt over pakweg 10 jaar?
Voor deze vraag is het belangrijk om onderscheid te maken tussen een SIP-trunking dienst als VoIP Connect en IP-telefonie diensten zoals Hosted Voice. Met VoIP Connect richten we ons op de klanten die zelf hun eigen telefooncentrale in beheer willen houden. Op dit moment worden steeds meer traditionele ISDN-centrales vervangen door IP-centrales.

Een andere ontwikkeling is Hosted Voice. Hierbij heeft de klant zelf geen telefooncentrale meer op locatie staan maar maakt gebruik van een virtueel gedeelte van een centrale in het netwerk van de provider – de veelbesproken ‘cloud’. In de komende tien jaar voorzien we dat steeds meer bedrijven hier gebruik van gaan maken. Ook zal het steeds vaker gebeuren dat bedrijven zowel hun mobiele als hun vaste telefonie via zo’n virtuele telefooncentrale zullen laten lopen. Deze virtuele centrale zal in veel gevallen ook gekoppeld zijn aan de bedrijfsapplicaties die een klant gebruikt zoals Connectiviteit- en CRM-software. Op deze manier ervaren klanten kostenbesparing door toegenomen flexibiliteit en efficiëntie. Verder ligt het voor de hand dat de maandelijkse en minuuttarieven in de toekomst dalen.

We geloven overigens niet dat VoIP er toe leidt dat vaste telefonie op termijn helemaal gratis wordt. Er wordt immers nog steeds een waardevolle en essentiële dienst geleverd waar klanten voor blijven betalen.

Ik heb pas nog geïnvesteerd in een isdn-centrale. Kunnen jullie me toch koppelen aan het voip-netwerk, zonder dat ik die centrale de deur uit hoef te doen?
Door middel van een ISDN naar VoIP converter zou dit mogelijk zijn. Het is echter verstandiger om in dit geval gewoon een isdn-lijn van Tele2 Zakelijk te bestellen. De maandelijkse en minuut tarieven zijn bij Tele2 Zakelijk namelijk gelijk voor VoIP Connect en isdn. Zo bespaart u op de kosten van een converter. En mocht u in de toekomst toch uw centrale willen vervangen door een IP-centrale, denkt u dan in elk geval aan de eenmalige vergoeding voor nieuwe klanten bij Tele2 Zakelijk. Want met VoIP Connect heten we u welkom in de nieuwe realiteit. Welkom bij Tele2 Zakelijk.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie