COVID-19: katalysator van thuiswerkcultuur

HP
Redactie WINMAG Pro
63 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers vindt dat thuiswerken altijd al de toekomst is geweest en dat de pandemie enkel een katalysator is. Dit blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van HP onder ruim 1000 kantoormedewerkers in Nederland. De studie wil in kaart brengen hoe kantoormedewerkers zich aanpassen aan versnelde veranderingen door COVID-19.

Dat de thuiswerkcultuur in het verschiet lag werd bevestigd door de voorkeur van kantoormedewerkers om, in ieder geval deels, te blijven thuiswerken zelfs na de pandemie: 67 procent geeft aan dat ze ondanks de toekomstige mogelijkheid om weer terug naar kantoor te gaan, liever op afstand blijft werken. 2 tot 3 dagen per week werd het vaakst gekozen (36 procent) als voorkeur voor de hoeveelheid thuiswerken in de toekomst.

Sociaal contact en samenwerken

Ondanks dat de grootste groep in de toekomst veel vaker thuis wil werken, hoopt bijna de helft van de respondenten (48 procent) dat de werkomgevingen en kantoren uiteindelijk weer zo worden als vóór de COVID-19-pandemie. De belangrijkste redenen hiervoor zijn sociaal contact met collega’s (69 procent), de mogelijkheid om te kunnen samenwerken en brainstormen (51 procent) en de beschikbaarheid van de kantoorvoorzieningen (34 procent). Het gebrek aan samenwerking en contact met collega’s heeft volgens 31 procent van de respondenten effect op hun ontwikkeling binnen hun rol: vooral de jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot en met 30 jaar vinden dat ze minder vaardigheden aanleren dan voor de pandemie (40 procent).

Volgens Managing Director bij HP, Rob Idink is het essentieel voor organisaties om engagement opnieuw onder de loep te nemen. ‘Natuurlijk zijn er de bekende online mogelijkheden om contact te houden, zoals online bootcamps, mindfulness sessies, pubquizzen en tips en tricks om thuis effectiever te werken. Maar vooral op het gebied van de professionele ontwikkeling en educatie is het belangrijk goede trainingen en coaching te bieden. Binnen de functie, maar ook met het oog op de carrière in brede zin.’

Het belang van technologie

Het merendeel van de respondenten (63 procent) geeft aan dat ze door de COVID-19-pandemie heeft ingezien dat technologie noodzakelijk is om hun werk te kunnen doen. De helft (51 procent) gebruikt tijdens de pandemie meer technologie dan hiervoor. Opmerkelijk: ondanks dat de meeste respondenten (77 procent) aangeven dat hun werkgever genoeg ondersteuning biedt op het gebied van computersoftware, vindt een kwart (26 procent) dat ze moeilijker dagelijkse werkzaamheden kan uitvoeren door het gebrek aan een printer. Een laptop, software voor conference calls en accessoires zoals een muis en een toetsenbord staan in de top drie van benodigdheden van de werkgever om de thuiswerkplek te optimaliseren.

Rob Idink: ‘Tijdens de pandemie blijkt technologie een belangrijk vangnet voor de continuïteit. Meer dan ooit is het essentieel om de mens hierin centraal te stellen. Enerzijds door te kijken welke technologie behoefte ieder individu nodig heeft. Maar nog crucialer is dat het management nadenkt over hoe technologie wordt ingezet. Met videobellen kun je persoonlijker en effectiever samenwerken. Daarnaast is het belangrijk dat ook de security voldoende aandacht krijgt.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie