Apple heeft bijna tweederde smartwatchmarkt in handen
Dat blijkt uit cijfers van marktanalist Strategy Analystics. In het vierde kwartaal van 2015 kwam het totale aantal exemplaren nog neer op 8,1 miljoen.
Marktleider Apple
‘Het vierde kwartaal betekende een terugkeer van groei in de smartwatchmarkt na twee kwartalen van dalende volumes. De groei herstelt licht door nieuwe productintroducties van gigant Apple en sterke feestdagenvraag in belangrijke ontwikkelde markten zoals de VS en het VK’, verklaart Strategy Analystics.
Apple was in het vierde kwartaal goed voor het verschepen van 5,2 miljoen slimme horloges. Samsung pakt de tweede plaats met 800.000 exemplaren. De rest van de smartwatchfabrikant wordt in het onderzoek bij elkaar verzameld en haalt daarmee 2,2 miljoen eenheden.
Jaarbasis
Over het hele jaar gezien verscheepte de bedrijven in totaal 21,1 miljoen smartwatches, tegenover 20,8 miljoen in 2015. Apple had destijds nog 65,4 procent van de markt in handen, terwijl dat in 2016 op 55 procent uitkwam. Vooral de overige fabrikanten snoepten van het percentage van Apple af.