Acer introduceert SpatialLabs op ConceptD om creators de mogelijkheden van stereoscopisch 3D te geven

Acer introduceert SpatialLabs op ConceptD om creators de mogelijkheden van stereoscopisch 3D te geven

Redactie WINMAG Pro
Acer heeft SpatialLabs™ geïntroduceerd, een suite van ervaringen die wordt aangestuurd door geavanceerde optische oplossingen plus displaytechnologieën en zintuigelijke technologieën die de virtuele wereld naar een meer fysieke dimensie brengen, waarbij op een nieuwe, intuïtieve wijze stereoscopische 3D-ervaringen worden geleverd. Content zweeft letterlijk vóór het scherm, zodat creators hun creaties in realtime en 360 graden kunnen bekijken, zonder dat gespecialiseerde brillen nodig zijn.

Acer heeft ook het creatorsprogramma SpatialLabs voor Unreal Engine geïntroduceerd voor creators die zijn geïnteresseerd in presentatie van projecten met SpatialLabs. Deelnemers aan het programma ontvangen een ConceptD SpatialLabs prototype notebook, de eerste realisatie van de nieuwe ervaring.

”Verder bouwend op onze toewijding naar creators toe middels ConceptD, zijn we enorm enthousiast om SpatialLabs te introduceren. Dit is de volgende stap van Acer om meeslepende ervaringen mogelijk te maken.” Aldus Jerry Kao (Co-COO Acer Inc.) “SpacialLabs verbetert de workflow van designers, zodat zij hun tijd en energie kunnen stoppen in het creatieve proces. Voor creators zorgt Special Labs ervoor dat zij verbazingwekkende ervaringen kunnen maken door middel van de Unreal Engine.“

Geavanceerde optische oplossingen en technologie

De SpatialLabs-ervaring wordt gecreëerd via de combinatie van een eye-tracking-oplossing, een stereoscopisch 3D-display en renderingtechnologieën in realtime. De eye-tracking-oplossing bestaat uit een stereocameraset boven op het apparaat, die de positie en beweging van het hoofd en de ogen van de gebruiker volgt. Het display van de prototype-laptop van ConceptD SpatialLabs die aan de deelnemers van het creatorsprogramma wordt geleverd, bestaat uit een UHD 2D-paneel met een lenticulaire lens van vloeibare kristallen die boven op het paneel optisch is gehecht. Samen wordt een innovatieve module wordt gevormd die heen en terug kan worden geschakeld tussen 2D en stereoscopische 3D-beelden.

Gecombineerd geeft dit aan de grafische verwerkingstechnologie de mogelijkheid om voor elk oog van de kijker een verschillend beeld weer te geven, zodat een stereoscopisch 3D-effect wordt gecreëerd waarmee de content vóór het scherm kan zweven. Renderingtechnologieën in realtime stellen creators in staat om interactief te werken met 3D-modellen wanneer de SpatialLabs Model Viewer wordt gebruikt. Hiermee kunnen ze hun creaties in realtime  evalueren, de workflow van het design verbeteren en interactieve en overweldigende projecten presenteren, dit allemaal in stereoscopisch 3D.

Creaties die van het scherm af zweven

Deze technologiesuite is revolutionair voor creators die met 3D-content werken. Ontwerpers werken vaak op 2D-displays die alleen beperkte informatie bieden over de diepte van een object of scène in 3D. SpatialLabs geeft creators de mogelijkheid om hun projecten in realtime tot leven zien te komen.

Voorheen moesten artiesten meerdere schetsen vanuit verschillende hoeken maken om ervoor te zorgen dat hun karakters juist waren geproportioneerd. Computers verbeterden dit proces, maar aangezien het moeilijk is om 3D-proporties te beoordelen op een 2D-scherm, werd nog steeds veel overgelaten aan het oordeel van de ontwerper. De SpatialLabs Model Viewer elimineert deze beperking door ontwerpers een extra dimensie te geven waarmee zij kunnen werken. Kant-en-klaar: een intuïtief 360 graden-perspectief waarin modellen kunnen worden geroteerd, verplaatst of zelfs tot buiten het scherm kunnen worden gesleept, zodat alle hoeken bekeken kunnen worden. Zelfs wanneer een model vanuit dezelfde hoek wordt beschouwd, is meer informatie beschikbaar in een stereoscopische 3D-representatie dan in een van 2D.

Doordat ontwerpers hun creaties kunnen zien in stereoscopisch 3D in een verhouding van 1:1, worden problemen sneller opgespoord en kan sneller worden vastgesteld of een 3D-ontwerp overeenstemt met hun oorspronkelijke conceptontwerp. Productontwerpers kunnen de SpatialLabs Model Viewer bijvoorbeeld gebruiken om een idee te krijgen van hoe het ontwerp eruit zal zien voordat zij investeren in tijd en middelen om dit te printen of van gereedschappen te voorzien. Met functies zoals de mogelijkheid om de HDRI-achtergrond van een model te wijzigen, kan bovendien een natuurlijke en realistische omgeving worden gecreëerd. Dit houdt in dat managers en teamleden in elk stadium van een project feedback kunnen geven die duidelijker is, en kunnen klanten een item gemakkelijker visualiseren om ervoor te zorgen dat het met hun verwachtingen overeenstemt.

SpatialLabs Experience Center

Het display van de prototype-laptop van ConceptD SpatialLabs staat standaard ingesteld op weergave in 2D, zodat het apparaat als een normale laptop kan worden gebruikt. Nadat in het SpatialLabs Experience Center toepassingen zijn geactiveerd, wordt automatisch de stereoscopische 3D-modus ingeschakeld.

Het SpatialLabs Experience Center is een activeringscentrum dat een tutorial over het gebruik van de technologie, diverse shortcuts voor toepassingen en installatieprogramma’s voor toepassingen en add-ons bevat. Deze toepassingen bestaan momenteel uit:

  • SpatialLabs Model Viewer: een tool waarmee een gebruiker bestanden kan importeren in alle belangrijke 3D-bestandsformaten en deze kan presenteren in stereoscopisch 3D. In de modelviewer wordt informatie die is gegenereerd over de positie van het hoofd geïntegreerd in het weergegeven 3D-model. Enigszins naar links of rechts bewegen zal het 3D-model bijvoorbeeld in tegengestelde richting doen roteren, alsof een gebruiker een stap naar links of rechts van het object heeft gedaan. Dit gebeurt allemaal in realtime.Add-ons van het SpatialLabs Experience Center zijn beschikbaar voor de grote 3D-softwaresuites, zoals Blender en Autodesk Fusion 360, waarmee bestanden die in deze toepassingen zijn gemaakt met één enkele klik kunnen worden overgebracht naar de SpatialLabs Model Viewer.
  • SpatialLabs Go: een eigen ontwikkelde oplossing waarmee volledige schermcontent die naast elkaar ligt, kan worden gerenderd naar stereoscopisch 3D. Als bijvoorbeeld met Blender een venster wordt ingesteld op weergave van volledige schermcontent naast elkaar, kunnen ontwerpers met gebruik van SpatialLabs Go deze overbrengen naar stereoscopisch 3D.
  • PiStage voor Maya: de middleware PiStage functioneert als een tool waarmee de tijdrovende heen en weer gaande renderingpijplijn kan worden overgeslagen, zodat gebruikers de flexibiliteit krijgen om op een uitgebreide 2D-monitor content te creëren of te bewerken, en in realtime in stereoscopisch 3D gemaakte veranderingen kunnen bekijken, met SpatialLabs.
  • SpatialLabs Player: Een native speler voor presentatie van video naast elkaar in stereoscopisch 3D.

Creatorsprogramma

SpatialLabs biedt ook ondersteuning voor Unreal Engine, een krachtige tool die creators de vrijheid geeft om hun visie te realiseren, die mogelijk maakt dat creators en teams samenwerken als nooit tevoren zonder in te boeten op kwaliteit.

“Ons team is enthousiast over de mogelijkheden van de nieuwe prototype-laptop van ConceptD SpatialLabs en hun SpatialLabs-creatorsprogramma,” zegt John Buzzell, leidinggevende van Enterprise Business Development bij Unreal Engine. “Wanneer je de innovatieve content en toepassingen combineert met het nieuwste op het gebied van visualisatie, krijg je een ervaring die overweldigend, toegankelijk en boeiend is.”

Om verbeelding in realiteit om te zetten, zal Acer diegenen die tot het programma zijn toegelaten, gedurende een periode van drie maanden – volledig kosteloos inclusief verzendkosten – voorzien van een prototype-laptop van ConceptD SpatialLabs om hen te helpen hun verbeelding in realiteit om te zetten. Geaccepteerde aanvragers kunnen gebruik maken van het geleverde apparaat om in Unreal Engine projecten te maken, en als tegenprestatie wordt van de aanvrager verwacht dat Acer deze projecten gedurende één jaar mag demonstreren en exposeren. Tijdens het creatieproces worden voor bepaalde doeleinden, waaronder productontwikkeling, ook gebruikersfeedback en een interview verzameld.

Geïnteresseerden kunnen zich hier inschrijven. De inschrijving sluit op 30 juni 2021, waarna contact wordt opgenomen met succesvolle aanvragers.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie