6 manieren waarop AI online casino’s gaat veranderen
AI bestaat natuurlijk al langer, maar vooral door de lancering van ChatGPT afgelopen november heeft het grote publiek nu oog voor de ontwikkelingen en praktische toepassingen.
Die toepassingen gaan veel verder dan een chatprogramma een schoolopdracht laten schrijven of bijvoorbeeld een foto laten creëren van een persoon die helemaal niet bestaat.
AI gaat vrijwel alle bedrijfsprocessen die er zijn drastisch veranderen, maar als eerste zijn natuurlijk de geheel digitale bedrijven aan de beurt. Denk aan zoekmachines en webshops, maar ook: online casino’s.
Online casino’s zijn een ideale omgeving om AI toe te passen. Want alles wat bezoekers doen op een goksite – rondkijken, geld storten, spelen, stoppen met spelen, geld uitbetalen, noem maar op – wordt vastgelegd. Dat levert zo veel bruikbare data op, dat je met een geschikt AI-model heel snel zaken kan verbeteren in een online casino. Of het nou gaat om het vermaken van de spelers, of het zorgen voor een veilige ervaring.
We zetten zes toepassingen van AI voor online casino’s op een rijtje.
Jouw eigen ‘persoonlijke’ online casino
AI kan helpen het gedrag van spelers te analyseren. Casino’s kunnen detecteren wanneer spelers rusteloos worden op basis van hun inzetpatronen en speelgedrag en bijvoorbeeld analyseren welke spellen iemand wel of niet graag speelt. Hierdoor kunnen casino’s het aanbod voor elke speler aanpassen. Afhankelijk van je speelstijl kunnen games bijvoorbeeld worden versneld of vertraagd of wordt het kleurenschema van de site aangepast.
Uiteindelijk krijgt elke speler zijn of haar eigen ‘persoonlijke’ online casino. Met een op maat gemaakt spelaanbod, bonussen die precies op jou toegesneden zijn en een sfeer die je aanspreekt. Tegen die tijd hoef je nooit meer casino reviews te lezen, want je speelt al in het ideale online casino voor jou.
Fraude efficiënter detecteren
Nederlandse online casino’s hebben een wettelijke plicht om te controleren op frauduleuze activiteiten. Logisch, want er gaan behoorlijke geldstromen door de gokbedrijven heen.
AI-systemen kunnen fraude detecteren met een hoge mate van nauwkeurigheid en zonder vooroordelen. AI’s kunnen ook veel sneller leren van fouten uit het verleden dan mensen. Door gegevens van de apparaten van gebruikers te analyseren, zoals de browsergeschiedenis of IP-adressen, kan AI helpen bij het detecteren van schadelijke activiteiten voordat er schade wordt toegebracht.
AI’s kunnen ook transacties volgen en accounts markeren voor verder onderzoek. Hierdoor kunnen online casino’s afwijkingen in real-time opsporen voordat ze problemen veroorzaken. Dit kan helpen om verlies van inkomsten te voorkomen als gevolg van fraudeurs die spelersgelden proberen te stelen.
Ook pogingen tot witwassen kun je met behulp van AI veel sneller in de kiem smoren.
Gokverslaving voorkomen
Natuurlijk kun je in een online casino geld verliezen. Maar er kleeft nog een risico aan: gokverslaving.
Gelukkig zijn er veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van verslavingspreventie, gebaseerd op AI. Zo kunnen online casino’s door betere data-analyse veel sneller een potentiële probleemgokker spotten.
Ook interessant: het Deense bedrijf Mindway AI heeft een test ontwikkeld waarbij gokkers een kaartspel spelen. Op basis van hun speelgedrag kan Mindway AI vervolgens voorspellen wie een verhoogd risico heeft op gokproblemen of verslaving.
AI in de ontwikkeling van gokspellen
Kunstmatige intelligentie zal ook een grote rol spelen bij de ontwikkeling van casinospellen. Vermakelijke spellen zijn een van de sterke punten van online casino’s en AI zal de komen jaren ongetwijfeld worden gebruikt om de gebruikerservaring van de spelers te verbeteren.
Softwareontwikkelaars krijgen inzicht in wat werkt en wat niet met behulp van de gegevens over de interacties van gebruikers. AI kan worden gebruikt om een groot aantal gebruikersgegevens samen te brengen en verbeteringen en oplossingen voor te stellen. Zo kan AI worden ingezet om ontwikkelaars te informeren welk type spel ze vervolgens moeten maken doordat het de interesse van spelers analyseert.
Ook in het live casino kan AI worden ingezet. Spellen die nu nog worden gehost door menselijke dealers, kunnen straks worden gehost door levensechte robots die het menselijk gedrag volledig kunnen nabootsen. Croupiers van vlees en bloed zijn dan niet meer nodig. Aangezien werknemers een van de grootste kostenposten van elk gokbedrijf zijn, zou dit op lange termijn een enorme besparing kunnen opleveren.
AI voor sportweddenschappen
Gokken op sportwedstrijden wordt wereldwijd steeds populairder. Maar het is voor een online casino best nog een gedoe om te bepalen hoe zo’n weddenschap eruit moet zien. Hoe hoog moet de uitbetaling zijn als Ajax wint van PSV?
Bijna elke sport heeft datapunten die kunnen worden verzameld. Gegevens worden vervolgens geanalyseerd om te zien wat waardevol is en wat niet. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten hoeveel assists een speler heeft gegeven, maar niet hoeveel keer de speler met zijn teamgenoten heeft gesproken.
Op dit moment worden de gegevens van een wedstrijd vooral verzameld door mensen die ernaar kijken en de statistieken opnemen. Kunstmatige intelligentie kan ook ingezet worden om de relevante statistieken vast te leggen. Zo verzamelt AI bijvoorbeeld gegevens van voetbal-, tennis- en honkbalwedstrijden om deze vervolgens te gebruiken om voorspellingen te doen.
AI-computersystemen hebben het vermogen om kolossale datasets te verwerken en te begrijpen. Naarmate deze gegevens steeds verfijnder worden, zal het online casino in staat zijn om steeds betere voorspellingen te doen en dus accuratere odds aan te bieden in het sportsbook.
Betere klantenservice
In online casino’s wordt gegokt met echt geld, dus als een speler een vraag of probleem heeft, moet het gokbedrijf een goede klantenservice bieden. De huidige generatie chatbots slaagt daar nog maar in beperkte mate in. Een vraag die nét even van de standaard afwijkt, snapt zo’n bot meestal al niet meer. Maar met behulp van AI kunnen online casino’s hun klantenservice verbeteren en over een paar jaar zal een chatbot niet alleen sneller, maar ook beter reageren dan een mens.
Nooit meer in de wacht hangen bij de klantenservice, nooit meer een verkeerd antwoord krijgen en altijd vriendelijk en beleefd te woord gestaan worden… Laat die AI in online casino’s maar komen!