1 op de 20 e-mails niet bezorgd
iPing Research heeft in 2005 ruim 2,5 miljoen mails verstuurd. Via een geavanceerd testsysteem wordt geautomatiseerd mail verstuurd en opgehaald bij 19 grote Nederlandse providers. Er wordt zo onder meer geregistreerd wanneer er storingen zijn (mail kan niet verstuurd en/of ontvangen worden), hoe snel mail wordt afgeleverd in de juiste mailbox en of ook daadwerkelijk alle emails aankomen.
Veel intensiever e-mail verkeer door snelle breedbandverbindingen, virussen en spam zorgen ervoor dat er steeds meer druk gelegd wordt op de mail-server infrastructuur van providers. Daarnaast vertrouwen steeds meer consumenten en zakelijke klanten op e-mail als betrouwbare vorm van communicatie. Gelukkig begrijpen ook steeds meer providers dat een goed functionerend e-mail platform van groot belang is. Uit het onderzoek van iPing blijkt echter ook dat deze systemen niet altijd feilloos werken.
XS4ALL winnaar
De resultaten van het onderzoek laten zien dat XS4ALL in 2005 de meest stabiele en betrouwbare e-mail dienst heeft geleverd, gevolgd door Wanadoo en Planet Internet. De provider die het slechtst heeft gepresteerd in 2005 is Raketnet.