Weinig 'buzz' voor onlinereisbranche
De Nederlandse onlinereisbranche profileert zich nog te weinig op internet. Ook wordt er relatief vaak negatief bericht over de individuele aanbieders op onlinemedia en sociale media, zoals Twitter en Hyves.
Dat blijkt uit onderzoek van Clipit onder 25 Nederlandse onlinereisorganisaties in de periode tussen 1 mei en 31 juli. Volgens Clipit genereerden de individuele reisaanbieders gemiddeld 191 berichten per maand. Bij bijvoorbeeld de supermarktbranche ligt dit op gemiddeld duizend per supermarkt.
De buzz-top 3 voor sociale media wordt aangevoerd door OAD met ruim 1300 berichten voor de totale onderzochte periode. Thomas Cook en Kras volgen met 1200 berichten.
In onlinemedia staan dezelfde aanbieders in een andere volgorde: Kras op één, gevolgd door OAD en Thomas Cook. Volgens Clipit kwam Kras veel in het nieuws door de vliegramp in Tripoli.
De ramp verklaart volgens Clipit ook waarom er in online media zoveel negatief werd bericht over Kras: meer dan een derde van de online berichtgeving over de reisorganisatie was negatief.
Over aanbieder Neckerman werden gemiddeld de meeste positieve berichten geschreven, namelijk 27 procent. Arke.nl en Sunweb volgen met respectievelijk 21 en 20 procent.
Slecht nieuws
Volgens Clipit springt het gebrek aan positieve buzz in het oog en is dit slecht nieuws voor de branche. Uit eerder onderzoek zou namelijk blijken dat internet een belangrijke informatiebron is voor het boeken van een reis.
Clipit adviseert de online reisbranche om actief aan online PR en reputatiemanagement te gaan doen.