Waarom Simian voor Landa koos

Waarom Simian voor Landa koos

Redactie WINMAG Pro
Dat de Landa S10P in het noorden van het land terecht zou komen, wist 'iedereen' eigenlijk wel al. De online oproep op LinkedIn van Landa naar een service technicus in dat gebied kon maar één ding betekenen. De eerste Landa zou terecht komen in Friesland (Probo) of Groningen. Het werd Groningen.
Wouter Haan geeft een exclusief inkijkje in het proces omtrent de wijze waarop hij tot zijn keuze is gekomen. Bij Simian (Reclameland.nl) is een interessante mix aan apparatuur te vinden in zowel druk- als print technieken. Komori is met twee druksystemen vertegenwoordigd aan de 'analoge' zijde, aan de digitale kant speelt vooral HP Indigo een rol in het production printing segment.

Oplagekeuze tussen Komori en HP Indigo

Haan maakte duidelijk dat het in de dagelijkse praktijk soms lastig is om de machinekeuze te bepalen op basis van de gevraagde oplage van klanten. ‘Door de enorme verscheidenheid aan opdrachten is het niet altijd eenduig welke keuze kan worden gemaakt. Er zijn talloze parameters in oplage, kostprijs, verkoopprijs, doorloop- en productietijd en media mogelijkheden. Die zijn uiteraard nogal verschillend voor de Komori richting en voor de HP Indigo richting. We zochten niet alleen naar meer capaciteit, maar vooral naar meer flexibiliteit in de keuze tussen drukken en printen.

Sommen maken, waar lossen we wat op?

‘Naast alle technologische voordelen, zoals personaliseren, was onze focus toch vooral gericht op het maken van sommen. Hoe zouden we met een nieuwe oplossing onze keuze letterlijk tussen Komori en HP Indigo kunnen vereenvoudigen? Dat zou natuurlijk kunnen met een nieuwe of extra HP Indigo. Daar hebben we ook serieus naar gekeken. Met Landa kwamen we uit de op juiste sommen en de hoogst mogelijke flexibiliteit.’


Haan verwacht dat er vooral veel kleine oplage capaciteit vanaf de Komori zal 'verhuizen' richting de S10P.


Techneuten deden de verkoop bij Landa

Wouter Haan vertelde over de ervaringen bij zowel HP als bij Landa. Haan: ‘Bij HP was alles keurig verzorgd. Een gebruikelijk 'route' met diverse commerciële mensen, prachtige demo's. Er was werkelijk niets fout, volledig naar verwachting van hetgeen je mag verwachten bij elke high-end printerfabrikant. Toch misten we de klik, er ontbrak iets, maar we wisten niet wat. Bij Landa was de ontvangst eigenlijk zelfs wat rommelig te noemen. Echt niet te vergelijken met de wijze waarop Landa zijn merk neerzette tijdens de vorige Drupa. Natuurlijk is het zakendoen in Israël allemaal wat losser. Geen pakken en stropdassen, maar in ons geval zelfs geen 'legertje' sales mensen. Nou houd ik wel van een gewone benadering, maar we waren wel verrast dat juist techneuten ons vertelden hoe ver ze waren, maar ook welke zaken nog net niet optimaal waren. Dat was een verrassende ervaring, maar gaf ons juist vertrouwen dat die laatste puntje op de 'i' wel in orde zouden komen. En ik merkte meteen welke goals ze bloedserieus nemen, bijvoorbeeld het drukken op een hogere snelheid van 13.000 vel per uur en 0 seconden wisseltijd.’

‘Vergis je niet hoor, de basis van de technologie is dik in orde en overstijgt ook de oplossingen van vele andere aanbieders. En natuurlijk weten we dat de aanschaf van een Landa niet zomaar 'een dingetje' is. Maar de mate van detaillering door de techneuten gaf ons vertrouwen in het voelen van de 'innovatie'. Dat gevoel misten we, nu werd duidelijk dat we Landa echt wel serieus zouden gaan nemen.’


Eerlijke techneuten die ook gebreken lieten zien, wekten juist het meeste vertrouwen


Kwaliteit

Haan zei in zijn verhaal niets over de kwaliteit van de S10P. Bijna zich schamend over het 'vergeten' van dat feitje zei hij: ‘Ach, die is gewoon goed, ik maak me niet zo druk om de termen, nano en zo maakt mij niet zo heel veel uit. Het zou gek zijn als Landa na zoveel jaren dat niet op orde zou hebben. Het was voor ons geen 'breekpunt' in wel of niet. De flexibiliteit in omsteltijden, automatisering en de printsnelheid overtuigden ons om op basis van onze klantenwensen sommen te maken om te bestuderen in welke mate we een optimale bezettingsgraad zouden kunnen behalen met de juiste opdrachten, waarbij we tot nu toe regelmatig twijfelden tussen drukken op de Komori of printen op de HP Indigo. We verwachten dat er nogal wat werk vanaf de Komori richting de Landa zal gaan. Maar dat gaan we pas vanaf het einde van het jaar echt ervaren.’


De nieuwe 'productiehal' bij Simian met twee geïnstalleerde Durst machines.

Levering

De machine wordt na de laatste acceptatietest ergens in maart geleverd en komt in de bestaande hal te staan. Veel van de groot formaat print activiteiten verhuizen naar de nieuwe hal, waar nu al een paar indrukwekkende nieuwe Durst systemen staan met een printbreedte van 5 meter. Haan: ‘Je loopt nu nog rond in een grote open vlakte, maar tot op de laatste details is de gehele routing uitgewerkt, inclusief alle geautomatiseerde logistiek om alle mogelijke order geautomatiseerd in te pakken en klaar te maken voor verzending. Een totaal nieuwe tak van sport in onze bedrijfstak. Maar met de enorme toename in het aantal opdrachten per dag, moest ook dit aspect nog verder worden geautomatiseerd. Misschien nog wel spannender dan de aanschaf van de Landa.’

Dit artikel verscheen eerder op Printmedianieuws.nl.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie