Waarom het versturen van nieuwsbrieven verstandig is
Binnen het runnen van een eigen bedrijf dien je met talloze zaken rekening te houden. Eventuele salarissen moeten op tijd worden betaald, je hebt een plek nodig waar je moet werken en je dient zaken als BTW af te dragen.
En dan hebben we het eigenlijk nog niet eens gehad over het aan de man brengen van jouw producten en/of diensten. Dit laatste is voor veel ondernemers misschien wel het meest uitdagende. Eén van de manieren om potentiële klanten jouw producten te laten zien is door het versturen van nieuwsbrieven. In dit artikel vertellen we je hier alles over en laten we aan de hand van 5 redenen zien waarom dit voor jouw bedrijf wellicht ook verstandig is.
Wat zijn nieuwsbrieven?
Een nieuwsbrief is een document dat eens in de zoveel tijd wordt verstuurd naar mensen met interesse in jouw bedrijf. Hierin kan nieuws letterlijk worden gedeeld of is er bijvoorbeeld ruimte om nieuwe producten extra uit te lichten. Het voordeel van deze nieuwsbrieven is dat de ontvangers mensen zijn die zichzelf ooit hebben ingeschreven. Dit betekent dat zij ergens interesse hebben in jouw producten en diensten. Tegenwoordig worden deze nieuwsbrieven overigens veelal via de e-mail verstuurd. Zo kun je onder andere nieuwsbrieven versturen met Flexmail. Hieronder vertellen we je waarom het gebruik maken van nieuwsbrieven zo handig is.
1. Mensen op de hoogte houden
Zoals hierboven al verteld is, zijn de ontvangers van jouw nieuwsbrieven mensen die iets met jouw bedrijf hebben. Het is daarom slim deze mensen aan jou gebonden te houden door hen wekelijks of maandelijks op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Dit kan gaan om de onthulling van een nieuw product of een speciale korting. Ook kan het gaan om een verandering van adres of de opening van een nieuwe Instagram pagina. Het gaat je hoe dan ook mensen kosten als je (potentiële) klanten maar laat lopen.
2. Goedkoop
Als jij een ondernemer bent dan heb je misschien wel eens nagedacht over iets als Google Ads. Dit is zeker effectief, alleen hangt er wel een prijskaartje aan. En deze prijskaartjes zijn dingen waar jij het liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebt. Een groot voordeel van het versturen van nieuwsbrieven is dat dit bijzonder goedkoop is. Zo betaal je eigenlijk alleen de kosten van het abonnement van jouw nieuwsbrief programma. Afhankelijk van wie de nieuwsbrief schrijft zouden hier nog extra kosten bij kunnen komen. Als je kijkt wat je hier in een gunstig geval mee terug kan verdienen, dan zal je merken dat het een bijzonder effectief marketinginstrument is.
3. Meer verkeer naar de website
De plek waar mensen jouw product kopen is of de winkel of via de website. Laten we ons vooral even focussen op de website. Via de nieuwsbrief is het eenvoudig om mensen naar jouw website te ‘lokken’. Door het toevoegen van bepaalde knoppen of links, zitten mensen met een klik op jouw website. Dit is goed voor Google en maakt het de lezers een stuk simpeler om producten of diensten af te nemen.
4. Een kijkje achter de schermen
Voor veel mensen is het belangrijk een bepaald positief gevoel bij een bedrijf te hebben. Hier kan een nieuwsbrief sterk aan bijdragen door te vertellen wat er zoal achter de schermen gebeurd. Dit kan een verhaal zijn over het ontstaan van een product of bijvoorbeeld een leuk stuk over de grondlegger van het bedrijf. Als je dit op een boeiende manier aanpakt, dan is de kans groot dat dit goede gevoel bij mensen gaat leven. We hoeven je vervolgens niet uit te leggen dat dit een positieve uitwerking kan hebben op het wel of niet aanschaffen van producten.
5. Eenvoudig meetbaar
Na het versturen van zo’n nieuwsbrief wil je ongetwijfeld weten wat het effect hiervan precies is. Het fijne aan de meeste nieuwsbrief programma's is dat je perfect kunt zien wat de statistieken van de nieuwsbrief zijn. Je ziet hoeveel mensen de nieuwsbrief hebben geopend. Ook is het eenvoudig te achterhalen hoeveel mensen daadwerkelijk zijn overgegaan op een aankoop. Aan de hand van deze informatie kun je in het vervolg bepaalde aanpassingen doorvoeren, zodat je in de toekomst misschien nog wel meer kunt verkopen.
Doe je onderzoek!
Na het lezen van dit artikel is het hopelijk duidelijk dat het versturen van nieuwsbrieven perfect kan werken voor jouw bedrijf. Zorg dat je jezelf goed inleest over het opzetten van een nieuwsbrief, zodat je deze perfect kunt laten aansluiten op jouw klanten. Voordat je het door hebt zie je een stijgende lijn in het aantal verkopen.