Waarom het een must is voor IT-bedrijven om te investeren in zichtbaarheid
Als ondernemer in de IT-branche opvallen in een samenleving waarin alsmaar meer bedrijven worden opgericht, kan een behoorlijke uitdaging zijn. Want hoewel het zeker weleens anders is geweest voor deze branche zit het aantal IT-bedrijven in Nederland óók in de lift. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Bouw autoriteit en betrouwbaarheid op met zichtbaarheid
De grootste reden om je zakelijke zichtbaarheid te vergroten? Logisch: om meer potentiële klanten te bereiken en zo meer verkopen te doen. Dat is iets dat iedere ondernemer wel zou willen. Met dat in je achterhoofd is het daarom goed om te weten dat daar nog meer achter schuilt. Zo helpt zichtbaarheid binnen deze branche om je autoriteit en betrouwbaarheid op te bouwen. Je laat immers zien wie jullie zijn, wat jullie doen en waar jullie voor staan.
Door bijvoorbeeld regelmatig te publiceren over technologische trends, door interessante posters te laten drukken bij PeterPrint om je bedrijf in de spotlights te zetten bij events en beurzen en door oplossingen te geven voor veelvoorkomende problemen binnen deze branche kun je je organisatie een echte autoriteit laten worden. Dat verhoogt het vertrouwen van mogelijke klanten wat weer invloed heeft op je omzet en winst. De kans is zo groter dat ze ook bij je aan zullen kloppen en niet bij de concurrent die hier niet in heeft geïnvesteerd.
Voorbeeld: werkzaam in de cybersecurity? Als professional binnen deze branche kun je regelmatig professionele artikelen publiceren over wat te doen bij bedreigingen, het nemen van preventieve maatregelen en het geven van tips voor online beveiliging om zo autoriteit te worden en je zakelijke betrouwbaarheid te verhogen.
Vergroten van merkbekendheid als ontwikkeling voor nieuwe zakelijke kansen
Een andere reden om je als ondernemer in deze branche actief bezig te houden, is natuurlijk omdat je je merkbekendheid ermee vergroot. Dat wil je uiteraard met oog op het halen van traffic, leads en zo omzet en winst, maar ook om meer zakelijke kansen te creëren. Des te bekender je merk en organisatie is, des te meer kansen je voor je bedrijf kunt pakken. Uiteindelijk heeft dat ook weer invloed op hoe je bedrijf het doet en hoeveel winst er gemaakt wordt.
Er zijn verschillende manieren om je merkbekendheid te vergroten door te investeren in je zichtbaarheid, zowel online als offline. Voor offline zichtbaarheid is het bijvoorbeeld aan te raden om te investeren in zakelijke relatiegeschenken als promotiemateriaal, het drukken van posters en visitekaartjes met je bedrijfsgegevens en het deelnemen aan fysieke evenementen zoals beurzen. Investeren in online zichtbaarheid is ook een must. Dat kan door het maken van een goed vindbare website en het aanwezig zijn op sociale media kanalen.
Voorbeeld: een IT-bedrijf gespecialiseerd in IT project management kan deelnemen aan fysieke beurzen én kan regelmatig webinars organiseren over de branche, over tech trends en innovatieve oplossingen voor bedrijven. Zo wordt er actief aan online en offline zichtbaarheid gewerkt.
Concurrentievoordeel behouden en aantrekken van nieuwe klanten
Wat uiteraard ook van groot belang is in de huidige competitieve markt is het feit dat zakelijke zichtbaarheid een cruciaal concurrentievoordeel is. IT-bedrijven die zichtbaar actief zijn en blijven op het gebied van marketing, promotie en zichtbaarheid zoals in dit artikel beschreven is, hebben een stapje voor op hun concurrenten. Ook zijn ze beter in staat om te gedijen in een omgeving die snel verandert; iets dat in het veranderende landschap anno 2024 meer dan welkom is.
Maar: dan moet er wel constant worden geïnvesteerd in online en offline zichtbaarheid, wil je ervoor zorgen dat die concurrentiepositie behouden wordt. Breng bijvoorbeeld regelmatig persberichten uit over nieuwe functies, modules en andere nieuwigheden binnen het bedrijf en laat de wereld vooral zien waarin de organisatie anders is dan de rest. Ook interessant: investeer in een goede klantgerichte bedrijfsvoering. Je kunt positieve feedback en recensies maar wat goed gebruiken voor je eigen zichtbaarheid en relevantie.
Voorbeeld: een serviceprovider binnen de IT kan diverse casussen delen waarin beschreven wordt hoe ze bepaalde lastige situaties en problemen hebben opgelost en welke waardevolle oplossingen daarbij aan bod kwamen. Door hierbij de klantgerichtheid en servicekwaliteit te benadrukken, kan de organisatie zich onderscheiden van concurrenten.