Veel functies in zakelijke software blijven onbenut
Veel medewerkers van organisaties laten nogal wat functies van de zakelijke software die ze gebruiken links liggen. Dit blijkt uit onderzoek van NovioData in opdracht van Info Support.
Voor het onderzoek zijn 250 it-beslissers en driehonderd eindgebruikers ondervraagd over het gebruik van software. Zo werd beide groepen gevraagd hoeveel functies van de software nu daadwerkelijk gebruikt wordt. 32 procent van de eindgebruikers blijkt tussen de veertig en zestig procent te gebruiken. Dit terwijl 34 procent van de it-beslissers denkt dat dit aantal hoger ligt, namelijk tussen de 60 en 80 procent.
Rapport
Naar aanleiding van het onderzoek is er een rapport verschenen, De kloof tussen softwareontwikkeling en gebruik. Volgens dit rapport kan het verschil verklaard worden doordat eindgebruikers niet of niet voldoende betrokken worden bij de ontwikkeling van software.
Kosten
Dat het belangrijk is om te weten welke functionaliteiten van software gebruikt worden, is omdat een groot deel van het it-budget opgaat aan het beheer en het bijhouden van zaken die samenhangen met deze functies. En dit kost uiteraard geld.
Besparen
'Als ook maar een kwart van overbodige functionaliteiten niet meer zou hoeven worden beheerd en onderhouden, zou dat een grote besparing betekenen', aldus Henk van der Pol, unitmanager Cloud Applicaties bij Info Support. Om dit te voorkomen zouden eindgebruikers al in een vroeg stadium betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van software.