Tips voor het MKB om duurzaam te ondernemen (deel 3)

Redactie WINMAG Pro

Het lijkt misschien alsof je als kleine mkb-organisatie nauwelijks impact op een duurzame toekomst voor de wereld kunt hebben, maar schijn bedriegt. Iedereen, van de grootste multinational tot de kleinste startup, kan én moet deel uitmaken van de oplossing. Is het niet uit altruïstische overwegingen, dan wel uit zakelijke belangen. Maar waar begin je? En is duurzaam ondernemen niet ook duurder ondernemen? Epson verzamelde voor deze driedelige serie tips, waarmee je direct aan de slag kunt en ook nog geld kunt besparen.

In deel één en twee van deze driedelige blogserie, bespraken we hoe je de duurzaamheidsdoelen kiest die bij jouw organisatie passen, hoe kleine aanpassingen in je gebruik tot aanzienlijk milieuwinst kunnen leiden, op welke manieren je zoal energie kunt besparen en namen we de logistieke processen en partners en leveranciers onder de loep. In dit derde en laatste deel bespreken we hoe je je eigen producten en diensten kunt verduurzamen en waarom een duidelijke visie op duurzaamheid zo belangrijk is.

Verduurzaam je eigen producten of diensten

Of je nou tastbare producten fabriceert of abstractere diensten levert, er zijn altijd manieren om je duurzaamheid te vergroten. Misschien kunnen je productieprocessen groener, of misschien kun je je clouddienstverlening onderbrengen in een datacenter dat draait op groene stroom. Misschien kan het ontwerp van je producten energiezuiniger, of wellicht kan je de levensduur verlengen door hoogwaardiger onderdelen te gebruiken. Is er een recycleproces voor je producten, wanneer hun levensduur erop zit? Plastic kan bijvoorbeeld hergebruikt worden, net als veel elektronische onderdelen, terwijl het nu nog vaak op de vuilnisbelt belandt. Hoewel verduurzaming een initiële investering van je zal vragen, is de potentiële opbrengst groot. Zowel op milieu- als op reputatiegebied.

LEES OOK: Tips voor het MKB om duurzaam te ondernemen (deel 2)

Deel je visie en wijs een verantwoordelijke aan

Wil je echt stappen maken met duurzaam ondernemen, dan is een gedegen visie natuurlijk het allerbelangrijkste. Weet je eenmaal wat je doelstellingen zijn, welke maatstaven je daarbij hanteert en wanneer je je doelen hoopt te realiseren, dan kun je daar heel gestructureerd mee aan de slag gaan. Bovendien kun je je personeel met een duidelijke visie overtuigen van het belang van duurzaam ondernemen, want zij zullen al je groene maatregelen uit moeten gaan voeren. Wijs iemand binnen de organisatie aan die zich bezighoudt met het CSR-beleid en op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, regelgeving en innovaties op duurzaamheidsgebied. Dat hoeft niet per se een full time CSR-manager te zijn, zolang er maar iemand binnen je organisatie verantwoordelijk is voor het CSR-beleid om de voortgang en naleving in de gaten te houden.

Het is enorm belangrijk dat kleine bedrijven zich bewust zijn van het ethische aspect van ondernemen. Niet alleen omdat zij een relevante bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld, maar ook omdat partners, klanten en opdrachtgevers steeds vaker zullen verwachten dat zij een aantoonbaar CSR-beleid kunnen overleggen. Epson wenst je een groene toekomst!

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie