Tips om duurzaam je website te verbeteren

Redactie WINMAG Pro

Veel bedrijven zijn gewend om een aantal jaar dezelfde website aan te houden. Zodra deze is verouderd, wordt er geld vrijgemaakt voor de ontwikkeling van een compleet nieuwe website. Het is veel duurzamer om dit geld niet in één keer uit te geven, maar vanaf het begin verspreid uit te geven aan het continu doorontwikkelen van je website. Ik leg je in dit artikel uit welke tips ik heb zodat ook jij kunt starten met het optimaliseren van jouw website.

Tekst: Ron van Dijk, Google specialist voor ondernemers bij Dijkdoorbraak

Foto’s: Mandy Brander fotografie

Meet de effectiviteit van jouw website

Het design van je website kan je mooi of lelijk vinden, maar dit blijft altijd een subjectief oordeel. Als je tien personen vraagt of jouw website verouderd lijkt, dan krijg je waarschijnlijk tien verschillende reacties. Als je zelf nadenkt over de belangrijkste functies binnen jouw website, dan kan je aan de hand van resultaten van deze doelen veel beter op een objectieve manier vaststellen of jouw website nog functioneert of niet. 

Pak daarom de belangrijkste onderdelen binnen jouw website. Denk hierbij aan het navigatiemenu, zoekfunctie, formulieren maar ook aan je content. Al deze functies binnen een website kun je doormeten met websitestatistieken software, zoals bijvoorbeeld Google Analytics. Hiermee kun je de clicks op een menu in kaart brengen; welke woorden typen de bezoekers in bij de zoekfunctie? wat is het slagingspercentage van een formulier of het scrollpercentage op jouw contentpagina’s? Allemaal voorbeelden van metingen die je kunt maken en daarna analyseren.

Het analyseren van alle losstaande functies van jouw website zal een reeks aan inzichten genereren. Tien procent van de bezoekers gebruikt bijvoorbeeld het navigatiemenu, en 50% procent van de bezoekers slaagt in het afmaken van het offerteformulier. Maar zijn deze waardes goed of juist niet? En hoe kies je nu tussen al deze losse cijfers jouw belangrijkste verbeterpunt waarmee je aan de slag gaat?

Ideale paden van jouw bezoeker

We gaan verder met het voorbeeld van het offerteformulier op jouw website. Je verwacht als ondernemer misschien dat mensen snel overtuigd raken nadat ze op jouw website komen en meteen naar het offerteformulier klikken en deze invullen, maar het proces voordat iemand contact met jou opneemt is vaak een kwestie van veel geduld. Misschien moeten er wel meerdere websitebezoeken afgelegd worden en moet er extra informatie gelezen worden, zodat iemand weet wat je doet en wat je kunt betekenen voor de potentiële klant. Daarna raakt iemand pas echt overtuigd. Probeer met al deze twijfels en gedachten rekening te houden door pagina’s en informatie aan te bieden die hier op ingaan. 

Stel dat iemand jou heeft aanbevolen als dé persoon voor de klus. Dan gaat die persoon eerst op jouw website kijken. Los van een goede homepage kan je iemand dan op de homepage laten doorverwijzen naar een tussenpagina waarop je meer informatie geeft over jouw werkwijze, motivatie en bijvoorbeeld ook reviews van anderen. Probeer duidelijk te zijn zodat je de ander kunt overtuigen. Als de persoon in kwestie deze informatie allemaal gelezen heeft en contact wil opnemen dan kom je op het formulier om deze af te maken. Zo vergroot je ook het slagingspercentage van het formulier.

Slagingspercentage per stap analyseren

De pagina met informatie die je voor het offerteformulier toont kan dus ook een belangrijke schakel vormen waarop mensen afhaken en dus niet doorklikken. En de stap voor deze pagina is de informatie van de homepage. Ook als je hier de bezoeker niet duidelijk maakt wie je bent en wat ze bij je kunnen vinden dan haakt iemand mogelijk op de homepage al af. Al deze pagina’s vormen onderdeel van een ‘funnel’ die je kunt analyseren. In de funnelanalyse is stap één de homepage. De tweede stap de diensten-pagina. De derde stap is het offerteformulier. De vierde en laatste stap is de bedankpagina na het succesvol invullen van het offerteformulier.

Zodra je bepaald hebt hoe jouw funnel eruit komt te zien, moet je aan de slag met de dataverzameling. Goede webanalysesoftware kan een visualisatie maken van het aantal bezoekers per stap zodra je deze stappen hebt gedefinieerd. Als er 1.000 bezoekers beginnen op de homepage en er gaan er 500 door naar de diensten-pagina dan betekent dit een uitstappercentage van 50%. Vervolgens haakt van de overgebleven 500 bezoekers 75% af op deze pagina en klikt niet door naar het offerteformulier. Dat zijn er dan 375 die ‘uitstappen’. Er blijven uiteindelijk 125 potentiële klanten over die het offerteformulier openen en daarvan maakt uiteindelijk 50% het formulier ook echt af. Je hebt dus van de 1.000 bezoekers rond de 60 over die echt op je bedankpagina zijn gekomen. Een conversiepercentage over al jouw bezoekers van 6%.

Kies de potentieel grootste verbetering

Maar waar begin je nu dus met het optimaliseren van je website? Als je puur kijkt naar de stap met het grootste uitstappercentage zou je denken dat dit stap twee moet zijn. Hier klikte immers 75% van de bezoekers niet meer door. Maar wanneer je naar de absolute aantallen kijkt dan is het aantal bezoekers dat afhaakt vanaf de homepage het grootst. De groep die dus potentieel het meest aantal uitstappers heeft is de homepage. En hier valt dan logischerwijs de grootste winst als eerste te halen. 

Wanneer je dus gaat nadenken over de homepage, welke vragen bezoekers zouden kunnen hebben en welke overtuigende teksten je nog kunt neerzetten zodat de bezoeker echt doorgaat, kan je na een periode deze aanpassingen opnieuw analyseren om te beoordelen wat het percentage bezoekers is dat doorgaat naar de volgende stap. Als je na deze aanpassingen ziet dat niet 50% maar nog maar 40% van de bezoekers afhaken, dan is jouw groep die in de tweede stap van jouw funnel belandt groter. En zo ga je steeds door met het in stapjes optimaliseren van jouw website aan de hand van websitedata. Je hebt dus helemaal geen compleet nieuwe website nodig, het is juist super belangrijk om continu aan de hand van data met je bestaande website aan de slag te gaan.

Ron van Dijk is Google specialist en geeft o.a. Google Analytics 4 training aan ondernemers met zijn bedrijf Dijkdoorbraak. Heb je hulp nodig bij het groeien van je online business? Kijk op dijkdoorbraak.com voor meer uitleg en tips.

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie