Spelfouten internet zijn big business
Typopiraten kapen bezoekers bij websites weg.
Je kent het fenomeen wel. Je typt een internetadres in de adresbalk van de browser, en maakt per ongeluk een kleine spel- of tikfout. Dikwijls kom je dan terecht op een website waar u helemaal niet wilt zijn, vol met reclame of zelfs ongewenste inhoud.
Het is duidelijk dat de website die je wou bezoeken slachtoffer is geworden van een vervelend internetfenomeen: typosquatting, dat gebaseerd is op het feit dat mensen zich wel eens vergissen bij het intypen van een webadres. De Typopiraat heeft het op argeloze internetters gemunt en er valt veel geld mee te verdienen.
Kapen domeinnaam
In veel gevallen gaat het bij zon vergissing om een ongelukkig toeval. Zo is de Belgische www.klara.be de website van de klassieke zender van de VRT. Maar op de Nederlandse website klara.nl treft u een seksshop aan. Vaak is er echter meer aan de hand en zijn er zogenaamde typosquatters of typopiraten in het spel. Typopiraten gaan op zoek naar bestaande domeinnamen en registreren daarvan varianten met tikfouten. Op die manier hopen ze dat nietsvermoedende internetgebruikers tikfouten maken bij het intypen van een webadres. Meestal plaatsen ze op hun websites betalende tekstlinks in de hoop dat de bezoekers doorklikken naar andere websites en op die manier krijgen zij leuke inkomsten. De voorbeelden zijn talrijk: gooogle.be verwijst naar een B2B portal, disny.nl staat vol met reclameadvertenties over financile producten, wwwteletubbies.nl biedt de mogelijkheid om te daten en micro-soft.be verwijst naar een webwinkel om inktpatronen te kopen.
Tikfouten zijn big business
Het probleem is niet nieuw, maar intussen wel nijpender dan ooit. De World Intellectual Property Organization (WIPO) registreerde vorig jaar bijvoorbeeld een recordaantal klachten van beroemdheden en bedrijven. Websites, die qua naam nauwelijks verschillen van bekende bedrijfs,- overheids en evenementenwebsites, worden massaal geregistreerd en volgestopt met advertenties, nagemaakte goederen of links naar spywareprogrammas.
Juridische stappen
De praktijken van typopiraten zetten veel bedrijven intussen aan tot juridische stappen. Computerfabrikant DELL klaagde bijvoorbeeld in oktober 2007 een groep domeinkapers aan. Zij registreerden een 1000-tal varianten op de domeinnamen van DELL. Uit het gerechtelijk onderzoek bleek dat de domeinkapers gemiddeld zon $ 10.000 per domeinnaam hebben verdiend. De fraudeurs richtten zich overigens niet enkel op DELL. Later bleek dat ze maar liefst 64 miljoen (!) unieke varianten op domeinnamen hadden vastgelegd.
Situatie in Belgi en Nederland
Ook .be en .nl domeinnamen blijven niet gespaard van deze malafide praktijken, zegt Tom de Bast, Business Developer Netherlands van het Benelux-hosting bedrijf COMBELL. Bekend voorbeeld is de Nederlandse versie van de populaire Wikipedia-ecyclopedie, waar typosquatters de domeinnaam nl.wikiepdia.org van registreerden, een site boordevol reclame. Soms zijn er zelfs bedrijven die de typonamen van hun concurrenten registreren in de hoop op die manier klanten af te snoepen. Er zijn echter zelfs een aantal internationale partijen die varianten (zelfs in het Nederlands) van Belgische en Nederlandse websites registreren. Via de zoekmachines is het immers eenvoudig te zoeken naar populaire termen en websites en bepaalde scripts kunnen makkelijk lijsten samenstellen van tikfouten die mogelijk zijn op een bepaalde domeinnaam.
Arnold Schwarzenegger
Zo heeft Arnold Schwarzenegger, de bekende filmacteur en huidig gouverneur van Californi, uit voorzorg de tien meest voorkomende verkeerd gespelde varianten van zijn achternaam geregistreerd. En dichter bij huis: het dagblad De Telegraaf heeft uit voorzorg ondermeer ook de domeinnamen www.telgraaf.nl en www.elegraaf.nl geregistreerd en heel verstandig deze naar de eigen website doorgelinkt. Op die manier voorkomen zij misbruik van hun naam en misleiding van de bezoekers, zegt Tom de Bast.
'Registreer zelf typefoutversie'
Zodra iemand een tikfoutversie van andermans domeinnaam registreert, dan rest slechts een gang naar de rechter om de zaak terug te draaien, maar de kans dat er achter het net wordt gevist is groot. Typopiraten registreren namelijk nooit de identieke bedrijfs- of domeinnaam, wat het moeilijk maakt om zon zaak te winnen. Om nog maar te zwijgen over de bijkomende kosten die een rechtszaak met zich meebrengt. Volgens COMBELL is het daarom verstandig 'proactief' te handelen en zelf de belangrijkste typonamen te registreren.
Handige typo-generator
Om erachter te komen welke de meest voorkomende spel- en tikfouten zijn op basis van uw domeinnaam heeft COMBELL een handige typo-generator gelanceerd. Deze Typo Generator (www.typogenerator.nl) geeft de verschillende varianten binnen enkele seconden weer.