Smartphones worden duurder – en dat merken de winkels
Smartphones met de hoogste resolutie camera’s. Vouwbare schermen van de hoogste kwaliteit. Razendsnel surfen via 5G internet. Smartphones zijn uitgegroeid tot apparaten die nog beter werken dan laptops. Maar de stijging in kwaliteit heeft zijn nadeel, voor de consument en voor de merken zelf.
Meer dan 1000 euro betalen voor een smartphone is allang niet meer raar. Smartphones zijn door de jaren heen uitgegroeid van telefoons tot superapparaten waar je vrijwel alles op kan, en dat merkt de consument aan de prijs. Een iPhone 7 Plus kostte twee jaar geleden in Nederland 909 euro, bij de lancering als paradepaardje van Apple. Maar het nieuwe topmodel van Apple heet tegenwoordig de iPhone XS Max, en die kost minimaal 1259 euro - een prijsstijging van 38,5 procent.
Niet alleen Apple, ook Samsung, Huawei en Google brengen betere modellen op de markt, en dat betekent dat de prijs omhoog gaat. De recent gelanceerde Samsung Fold zal in Nederland bijvoorbeeld 1744 euro gaan kosten. Waar de grenzen liggen, is nog bekijken – hoewel sommigen zeggen dat er geen grenzen zijn aan hoe hoog de prijzen voor smartphones de komende jaren komen te liggen. We willen immers alsmaar beter – en dat kan wat kosten.
Verkoopcijfers
Maar toch zorgen de prijsstijgingen bij smartphones ervoor dat we steeds minder smartphones kopen. Sterker nog, 2018 was het slechtste jaar voor de smartphoneverkoop ooit: er werden “maar” 1,4 miljard smartphones verkocht en de verwachting is dat dit aantal in 2019 nog verder gaat dalen. Maar naast een daling in verkoop brengen de hogere prijzen wel andere vernieuwingen met zich mee.
Allereerst zorgen duurdere telefoons ervoor dat mensen ze beter beschermd willen hebben. Er zijn steeds meer mensen die hun telefoon laten verzekeren – wat niet gek is als je ziet hoe veel waarde smartphones tegenwoordig vertegenwoordigen. Omdat smartphones steeds meer mogelijkheden hebben worden er daarnaast steeds meer apps voor de Google Play Store en de Apple Store gemaakt – een innovatieve economie op zich. Maar los van de nieuwe sectoren die er ontstaan dankzij de ontwikkelingen die de smartphonemarkt doormaakt, gaan consumenten meer kijken naar het hergebruiken van telefoons.
De zogeheten refurbished telefoons zijn gerepareerde, tweedehands modellen van nog steeds uitstekende werkende telefoons, die op die manier alsnog bij consumenten terecht kunnen komen die niet de absolute hoofdprijs voor een smartphone willen betalen. Ze worden onder de winkelprijs verkocht, en zijn populair.
Refurbished
Die populariteit heeft er echter wel voor gezorgd dat er nu een Keurmerk Refurbished Telefoons komt. Naast het feit dat niet altijd vaststaat waar zo’n refurbished telefoon vandaan komt, bleek uit onderzoek dat veel winkels claimden telefoons onder de winkelprijs te verkopen, terwijl dat in werkelijkheid niet zo was. Zo’n keurmerk zou ook consumenten die nu nog wat terughoudend zijn meer zekerheid moeten geven, omdat de telefoons uitgebreid getest worden en daarnaast omdat men er tot twee jaar garantie op kan krijgen.
Telefoons worden duurder, mede omdat de materialen die worden gebruikt om de smartphones te vervaardigen steeds duurder worden. Als er een onderdeel van een smartphone kapotgaat, kost het vaak veel geld om dat onderdeel te laten vervangen. Het feit dat consumenten elk jaar nieuwe modellen verwachten van grote merken, en dat er ondanks de teruglopende verkoopcijfers elk jaar nog steeds honderden miljoenen smartphones wereldwijd verkocht worden, zorgt ervoor dat bedrijven heel veel materiaal gebruiken om aan die vraag te kunnen voldoen. Tel dat op bij het feit dat die materialen vanwege de hogere prijzen ook van betere kwaliteit moeten zijn, en je krijgt een situatie die niet rijmt met de nood voor meer duurzaamheid die we zien in de consumentenwereld.
Duurzaamheid
Maar ook smartphones zijn niet blind voor dit soort veranderingen op consumentengebied. Een verandering die ook bij de grote merken zichtbaar is, om mee te gaan met hun tijd en daarnaast te laten zien dat ze naast modern en vernieuwend ook duurzaam zijn, is het feit dat er meer nadruk wordt gelegd op recycling en hergebruik. Dat betekent niet dat de nieuwste modellen zelf heel duurzaam worden (hoe meer mogelijkheden, hoe hoger het energieverbruik), maar toch is er veel mogelijk – met name als we kijken naar het hergebruiken van oude modellen. Hoewel nog enigszins in kinderschoenen, kijken steeds meer merken naar hoe ze materialen in het productieproces uit oude telefoons kunnen halen, hoe ze materialen kunnen hergebruiken of duurzame materialen kunnen gebruiken bij het ontwerp van nieuwe smartphones.
Het zijn positieve bijeffecten van een zeer competitieve markt waar de prijzen van telefoons omhooggaan. Smartphones worden duurder, maar dat zorgt weer voor initiateven als refurbished telefoons, het hergebruiken van telefoons en de inzet van duurzame materialen. Bedrijven als verzekeraars en gadgetwinkels springen in op de steeds exclusievere luxeproducten die smartphones zijn geworden. Waar prijzen stijgen, wordt de markt ook breder en gevarieerder. En de uiteindelijke winnaar van al het geweld op de smartphonemarkt: de consument.