Sectoranalisten van Gartner roepen Stripe uit tot ‘Leader’ op het gebied van terugkerende facturatie
Stripe, een financieel infrastructuur platform voor bedrijven, heeft aangekondigd dat Stripe is uitgeroepen tot Leader in het Gartner® Magic Quadrant™ voor terugkerende facturatie-applicaties. Billing is nu naast zijn betalings suite het tweede product van Stripe dat door sectoranalisten als toonaangevend wordt gerangschikt.
Stripe Billing, dat in 2018 op de markt kwam, is software die meer dan 300.000 bedrijven helpt bij het beheren van de manier waarop ze hun klanten factureren. Voor de meeste bedrijven is een factureringssysteem net zo belangrijk als, maar toch iets heel anders dan, hun vermogen om betalingen te accepteren: hun factureringssysteem regelt hoeveel ze moeten factureren, aan wie en wanneer. Met Stripe Billing kunnen bedrijven hun volledige financiële systeem beheren, waardoor het eenvoudig is om facturatieplannen in te stellen, prijslogica aan te passen, verschuldigde bedragen te berekenen, een voorproefje van aankomende facturen te bekijken, kortingen toe te passen, betalingsherinneringen te versturen, betalingen te volgen en nog veel meer. Stripe Billing ondersteunt een breed scala aan facturatiemodellen, waaronder op verkoop gebaseerde contracten, gedifferentieerde prijzen en facturering op basis van gebruik. Het is de eenvoudigste manier om een modern, wereldwijd facturatiesysteem te beheren.
Het is de eerste keer dat Stripe Billing door Gartner is beoordeeld als behorend tot het Magic Quadrant voor terugkerende facturatie-toepassingen. Stripe werd tot Leader uitgeroepen vanwege het vermogen om uit te voeren en de compleetheid van de visie. Het recente momentum van Billing omvat de release van nieuwe zakelijke en op gebruik gebaseerde factureringsfuncties en de steeds snellere acceptatie door zowel B2B- als B2C-bedrijven in een breed scala aan sectoren, van technologie en gezondheidszorg tot media en onderwijs.
Stripe Billing wordt vooral door toonaangevende AI-bedrijven steeds meer toegepast. Deze bedrijven hebben te maken met hoge initiële computerkosten, waardoor ze worden gestimuleerd om snel geld te verdienen. Velen, waaronder OpenAI, Anthropic, Perplexity en Midjourney, gebruiken Billing om de omzetgroei te versnellen en churn te verminderen.
Bedrijven over de hele wereld gebruiken Stripe Billing om honderden miljoenen abonnementen te beheren. Hiertoe behoren TF1, een Frans televisienetwerk; Tokyu, een eeuwenoud Japans vastgoed- en horecaconglomeraat; Atlassian, een Australisch softwareplatform voor teamsamenwerking; Passenger, een Brits ticketplatform voor openbaar vervoer; en TV 2, een grote Noorse streamingdienst.
In het verleden moesten bedrijven Stripe gebruiken voor betalingen om Billing te kunnen gebruiken. Om grote bedrijven met multi-processor opstellingen beter van dienst te kunnen zijn, kondigde Stripe in april aan dat bedrijven Billing kunnen gebruiken terwijl ze betalingen verwerken met andere providers. In Europa kunnen gebruikers van Stripe al met PayPal verwerkte abonnementen beheren in Stripe Billing.
“Factureringssystemen moeten zich aanpassen aan de behoeften van gebruikers, niet andersom. De erkenning van Stripe Billing door Gartner bevestigt onze toewijding aan het helpen van onze gebruikers om hun inkomsten te laten groeien door unieke, door internet aangedreven bedrijfsmodellen op Stripe te ondersteunen,” zegt Eileen O'Mara, chief revenue officer bij Stripe.
Stripe Billing maakt deel uit van Stripe's Revenue and Finance Automation suite, die gebruikers helpt bij het beheren van de gehele inkomstencyclus, inclusief rekeningen, facturering, belastingen, omzetverantwoording en rapportage. De software suite wordt gebruikt door honderdduizenden bedrijven, waaronder GitHub, Figma en Duolingo. Stripe's Revenue and Finance Automation suite is hard op weg om in de komende maanden de jaarlijkse omzet van $500 miljoen te overschrijden.
Lees het volledige Gartner-rapport hier.